Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 37

Bemærk, at § 37 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 37, om det har en betydning.

Skjult reklame og anden skjult handelspraksis

- Side 103 -

...virksomhed om, at virksomhedens produkter skal promoveres i forfatterens næste bog, og det ikke fremstår klart og tydeligt, at der er lavet en sådan »kommerciel hensigt«. samtidig med at denne bestemmelse – ligesom de øvrige vildledningsregler, men i modsætning til den tidligere benyttede generalklausul – er direkte strafsanktioneret, jf. MFL § 37, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Handelsmæssige garantier

- Side 176 -

blev tilføjet i MFL § 37, stk. 3, således at også § 17 nu er strafsanktioneret. I øvrigt vil bestemmelsen kunne danne grundlag for forbud og påbud samt eventuelt afledte civilretlige følger, hvis den ikke overholdes.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerombudsmandens virksomhed

- Side 264 -

...ophøre med en bestemt markedsføringsforanstaltning giver den erhvervsdrivende med andre ord Forbrugerombudsmanden et magtmiddel i hænde, som han ellers ikke umiddelbart har. Man kan så kun håbe, at denne konsekvens ikke virker så afskrækkende, at Forbrugerombudsmanden – stik imod hensigten – får sværere ved at komme igennem ad frivillighedens vej.

Læs på Jurabibliotek



Forbud og påbud m.v., herunder midlertidige og foreløbige forbud

- Side 267 -

...retsplejelovens almindelige civilprocessuelle regler herfor, og et forbud indebærer, at det bliver ulovligt at fortsætte med den pågældende handling, således at en overtrædelse af forbuddet kan straffes, jf. MFL § 37, stk. 1. Efter omstændighederne vil der rimeligvis kunne indrømmes en vis frist til at indrette sig på et forbud, jf. U 1989.889 SH (1 år).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 271 -

...ikke straffes, jf. MFL § 37, stk. 1, 2. pkt. Forbrugere, der opfylder de sædvanlige økonomiske betingelser herfor, har krav på fri proces i eventuelle retssager om tilbagebetaling af pengeydelser, som er omfattet af et påbud meddelt af Forbrugerombudsmanden (eller nedlagt af en domstol). Dette følger af rpl. § 327, stk. 1, nr. 3. Forbrugerombudsmanden

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 273 -

...af påbuddet, jf. MFL § 37, stk. 1, vil domstolene også under en sådan sag kunne prøve, om påbuddet har den fornødne hjemmel. og Forbrugerombudsmanden skal i overensstemmelse med forvaltningslovens regler orientere om denne mulighed. Forbrugerombudsmanden er ikke afskåret fra i forbindelse med en indbringelse for domstolene at udvide sine påstande.

Læs på Jurabibliotek



Strafsanktion og strafsubjekt

- Side 285 -

...Forbrugerombudsmanden efter § 25, stk. 2, eller undladelse af at afgive mundtlig forklaring i forbindelse med en kontrolundersøgelse, jf. § 27, stk. 3, 2. pkt., såvel som afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger. Endelig kan overtrædelse af et foreløbigt administrativt forbud nedlagt efter MFL § 36 straffes i medfør af rpl. § 430, jf. ovenfor pkt. 9.3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Straffen er normalt bøde, men kan i enkelte tilfælde skærpes til fængsel i op til 4 måneder, jf. MFL § 37, stk. 1. I tillæg hertil kan der også blive tale om at konfiskere en opnået fortjeneste, jf. f.eks. Vestre Landsrets dom af

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 286 -

Når straffebestemmelsen i MFL § 37, stk. 3, ikke henviser til § 13, hænger dette sammen med, at det efter almindelige straffeprocessuelle principper er anklagemyndigheden, der har bevisbyrden, når det offentlige rejser tiltale med henblik på idømmelse af straf.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...problematiseret, og retspraksis kan efterlade det generelle indtryk, at en overtrædelse eo ipso betragtes som uagtsom. 261 261. I U 2018.1058 Ø (som stadfæstet ved U 2019.1202 H, uden at Højesteret havde anledning til at tage stilling til tilregnelseskravet) kunne en påstået uklarhed/uenighed om lovbestemmelsens fortolkning ikke føre til et andet resultat.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Er overtrædelsen begået af et selskab (en juridisk person), således som det oftest vil være tilfældet, kan der ifølge MFL § 37, stk. 10, pålægges selskabet som sådant strafansvar (bøde) efter reglerne i straffelovens kap. 5, jf. strfl. § 26, stk. 1. Tilsvarende gælder for overtrædelser begået af en offentlig myndighed.

Læs på Jurabibliotek



Strafniveau og bødeudmåling

- Side 290 -

...skal strafsanktioneres forskelligt. Dette er sket ved, at MFL § 37 er blevet tilføjet nye udmålingsbestemmelser i stk. 5 og 6 (samt stk. 7 og 8 i tilfælde af en »udbredt overtrædelse« i håndhævelsesforordningens forstand, som kan skade de kollektive interesser for forbrugere i mindst to andre EU-medlemsstater end Danmark, sml. nedenfor pkt. 9.7.2).

Læs på Jurabibliotek

(...)

De nye regler i MFL § 37, stk. 5 og 6, trådte i kraft den 1.1.2022, hvorimod stk. 7 og 8 har ikrafttrædelsesdato den 28.5.2022. Det følger af strfl. § 3, at disse regler ikke finder anvendelse på overtrædelser af markedsføringsloven, der har fundet sted før deres ikrafttræden.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I tilknytning til MFL § 37, stk. 5, er der opstillet en udmålingsmodel, der skematisk kan fremstilles på denne måde (hentet fra lovbemærkningerne), hvor de erhvervsdrivende inddeles i 8 kategorier efter omsætningens størrelse, og hvor bøden udmåles under hensyntagen hertil samt til overtrædelsens grovhed.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 291 -

Det følger specifikt af i MFL § 37, stk. 6, at der ved udmålingen lægges vægt på overtrædelsens varighed eller omfang, når det gælder overtrædelse af:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ikke blot om et produkt. Her har tidligere i retspraksis været tilløb til en vis standardisering af bøden, jf. U 2008.229 V om en virksomheds uretmæssig brug af logoet for »Byg Garantiordning«. Bødeudmåling efter § 37, stk. 6, nr. 1, skal ikke følge den generelle bødemodel for juridiske personer som beskrevet ovenfor, men nu i stedet følgende model:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 292 -

...yderligere formaliseret med 2021-lovændringen (med virkning fra 1.1.2022), hvor der opstilles følgende bødemodeller for krænkelser af MFL § 10, henholdsvis stk. 1 og stk. 4, baseret på antallet af overtrædelser: 267 267. Jf. FT 2021-22, L 13, bemærkningerne til § 37, stk. 6, samt rettelser til disse bemærkninger i Erhvervsudvalgets betænkning i Tillæg B.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 293 -

Bødeudmåling efter MFL § 37, stk. 6, nr. 4, hvor der er sket overtrædelse af MFL § 11, stk. 2 (børn og unge), sker efter følgende model, hvor der lægges vægt på overtrædelsens omfang:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 294 -

...stk. 1, 1. pkt. Dersom der foreligger en ulovlig B2B-handling efter markedsføringsloven, er det ikke i sig selv en hindring for privat påtale og bødestraf efter MFL § 37, stk. 3, jf. stk. 4, at forholdet også er strafbelagt efter anden lovgivning (særlovgivning), og der ikke er indgivet klage til den pågældende specialmyndighed, jf. U 2021.1305 SH.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 295 -

...tilfælde kan fastsætte regler om sådanne administrative bødeforelæg. 272 272. Sidstnævnte hjemmel er tidligere udnyttet ved bkg. nr. 761 af 19.6.2017, som gælder for overtrædelse af MFL § 10, stk. 1 (spamforbuddet). Efter den seneste ændring af MFL § 38 er denne bekendtgørelse imidlertid overflødiggjort, da hjemlen nu findes direkte i § 38, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Værneting og søgsmålskompetence

- Side 298 -

Private straffesager, som kun rejses, hvor den forurettede private part selv påtaler lovovertrædelsen, kan dog forekomme, jf. således MFL § 37, stk. 4, og det foregår da i den civile retsplejes former, jf. rpl. § 989, hvilket også indebærer anvendelse af de almindelige civilprocessuelle værnetingsregler.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om EU-samarbejdet vedrørende grænseoverskridende håndhævelse

- Side 303 -

...passende undersøgelser og i givet fald iværksætte koordinerede tiltag. Koordinerede tiltag rettet mod en udbredt overtrædelse med EU-dimension skal dog altid koordineres af Kommissionen. Se særligt MFL § 37, stk. 7 og 8, om den maksimale bødestørrelse i danske straffesager, hvor der dømmes for »udbredt overtrædelse« efter håndhævelsesforordningen.

Læs på Jurabibliotek