Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 30

Forbrugerombudsmandens nationale virke

- Side 444 -

...2.– Nedlægge foreløbigt forbud, jf. markedsføringslovens § 36. 11 11. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 36 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 29. – Indtale ensartede krav på erstatning for en flerhed af forbrugere, jf. markedsføringslovens § 34. 12 12. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 34 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 28, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Domstolskontrol

- Side 449 -

...eksisterer ikke på området. Begrebet »afgørelser« skal formodentlig forstås bredere end som traditionelle forvaltningsretlige afgørelser. Også beslutninger om at søge at påvirke de erhvervsdrivende gennem forhandling vil være omfattet af bestemmelsen. 18 18. Madsen, Del 2 2019, s. 240. Det samme må gælde forhåndsbesked efter markedsføringslovens § 30.

Læs på Jurabibliotek



Afgivelse af forhåndsbesked

- Side 453 -

...svarer til § 25 i 2005-markedsføringsloven. Udtalelsen sker på baggrund af en henvendelse fra en erhvervsdrivende. Til trods for formuleringen »afgiver« antages der ikke at foreligge en egentlig svarpligt for Forbrugerombudsmanden. Det følger således af bemærkningerne, at virksomhederne alene kan »forvente, at en anmodning herom imødekommes, for så

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 454 -

...Forbrugerombudsmanden, når denne har afgivet en forhåndsbesked til en erhvervsdrivende om, at en påtænkt foranstaltning efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være lovlig, ikke på eget initiativ over for den erhvervsdrivende kan gribe ind i anledning af en foranstaltning, som er dækket af forhåndsbeskeden og iværksat inden rimelig tid efter dennes afgivelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I markedsføringslovens § 30, stk. 3, findes en hjemmel til, at økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for afgivelse af forhåndsbesked. Denne blev under en tidligere markedsføringslov udnyttet ved bekendtgørelse nr. 251 af 11. april 1995, men bekendtgørelsen blev ophævet igen ved bekendtgørelse nr. 265 af 15. april 1996.

Læs på Jurabibliotek



Privat påtale ved skadelig omtale

- Side 469 -

...markedsføringsloven, der bestod i skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller af forhold, der særligt angik den pågældende, var undergivet privat påtale. Denne bestemmelse er dog ikke videreført i den nugældende markedsføringslov. En tilsvarende bestemmelse findes dog stadig i § 5, stk. 2, i lov nr. 326 af 6. maj 2003 om markedsføring af sundhedsydelser.

Læs på Jurabibliotek