- Side 321 -
...markedsføringslovens § 9 om handelspraksis, der altid anses for vildledende, er også relevant. Markedsføringslovens bilag 1 indeholder en nærmere angivelse af specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive. Bilag 1 vil blive opdateret i forbindelse med implementering af ændringerne fra »greenwashing-direktivet«.
(...)
- Side 322 -
Markedsføringslovens § 13
(...)
...oplysninger om faktiske forhold. Denne sondring er centralt, da det følger af markedsføringslovens § 13, at faktiske forhold skal kunne dokumenteres. Denne sondring gælder også for miljømæssige påstande, hvor der skelnes mellem almindelige anprisninger, som kan fremsættes uden dokumentation, og oplysninger om faktiske forhold, der skal dokumenteres.
- Side 325 -
...dokumentation til at opfylde markedsføringslovens § 13, også selv om den er udført af virksomhedens fagpersoner efter en gældende ISO-standard. Virksomhedens egen livscyklusanalyse skal verificeres af en uafhængig sagkyndig tredjepart. 16 16. Se også Forbrugerombudsmandens afgørelse fra 20. december 2021 om markedsføring af solcreme (sag 20/08497).
- Side 343 -
...generelt, at reglerne i markedsføringsloven gælder ved siden af og i tillæg til sådanne særregler. Her er særligt den såkaldte god skik bekendtgørelse (god skik-bkg.) relevant. 72 72. Se også ovenfor kapitel 9, afsnit 6 om god skik-bkg. God skik-bkg. afspejler i vidt omfang vildledningsreglerne i markedsføringsloven. De væsentligste regler er her: