Kapitel 3 1 Bestyrelse
Fonden ledes af en bestyrelse bestående af 1 formand og 7 andre medlemmer.
Stk. 2 Formanden og 3 bestyrelsesmedlemmer udpeges af social- og boligministeren. 2 bestyrelsesmedlemmer udpeges af KL. 2 bestyrelsesmedlemmer udpeges af Danske Regioner.
Stk. 3 Bestyrelsesmedlemmerne udpeges på baggrund af deres faglige kvalifikationer og ekspertise og skal tilsammen have de nødvendige kompetencer til at varetage fondens formål.
Stk. 4 Bestyrelsens medlemmer udpeges for en periode på 4 år. Et bestyrelsesmedlem kan genudpeges én gang.
Stk. 5 Social- og boligministeren kan tilbagekalde et bestyrelsesmedlems udnævnelse, hvis bestyrelsesmedlemmet selv anmoder herom, eller hvis forudsætningerne for bestyrelsesmedlemmets udnævnelse bortfalder, herunder fordi bestyrelsesmedlemmet har medvirket til at træffe dispositioner på fondens vegne i strid med de temaer, der er besluttet i forbindelse med forhandlingerne om finansloven, jf. § 1, stk. 4.
Stk. 6 Social- og boligministeren fastsætter et honorar til bestyrelsens medlemmer.
Fondens forhold reguleres i en vedtægt.
Stk. 2 Bestyrelsen udarbejder fondens vedtægt og ændringer heri, som godkendes af social- og boligministeren.
Bestyrelsen leder fonden og disponerer over fondens midler i overensstemmelse med denne lov. Bestyrelsen er ansvarlig for forvaltningen af fondens midler.
Stk. 2 Afgørelser truffet af fonden kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Årsregnskabet for fonden skal revideres af en statsautoriseret revisor udpeget af bestyrelsen.
Stk. 2 Ved revisorskift skal såvel bestyrelsen for fonden som revisoren orientere social- og boligministeren om årsagen til skiftet.
Stk. 3 Efter revision af årsregnskabet forsyner revisoren dette med en påtegning om, at det er revideret.
Stk. 4 Revisoren har pligt til at deltage i bestyrelsens behandling af sager, hvis det ønskes af blot ét bestyrelsesmedlem.