- Side 433 -
...regler om disse (§ 10). Hvad enten fritagelse støttes på den ene eller den anden ordning, adskiller fritagelse sig principielt fra undtagelserne i § 7, stk. 1 (bagatelgrænserne) derved, at aftaler, der kan fritages, som udgangspunkt er forbudt. Som det fremgik af forrige afsnit, er aftaler, der opfylder betingelserne i § 7, derimod uden videre tilladt.
- Side 435 -
...aftalernes overvejende positive virkninger, jf. art. 101(3) (som i det væsentligste svarer til konkurrencelovens § 8, stk. 1). Forordningerne angiver under hensyntagen til den pågældende aftaletypes beskaffenhed en række – som regel meget detaljerede – betingelser for fritagelsen, dvs. med hensyn til hvilke aftalevilkår som kan accepteres, og hvilke
- Side 447 -
...forbuddet, hvis begrænsningerne har overvejende positive virkninger af nærmere angiven art svarende til konkurrencelovens § 8, stk. 1, se hertil Kommissionens meddelelse af 27. april 2004 (C 101/97) om retningslinjer for anvendelsen af art. 101(3). Fritagelsen kan foreligge individuelt eller som gruppefritagelse, sml. konkurrencelovens §§ 8 og 10.
(...)
- Side 449 -
...konkurrencelovens §§ 8, stk. 5, 10 a, stk. 5, 11, stk. 7, og 12, stk. 5). Den har tillige væsentlige koordinerende funktioner. For så vidt angår sager ved nationale domstole – som der på forhånd antagelig kan forventes flere af – sikrer TEUF art. 267 (præjudicielle sager, jf. ovenfor i kapitel 3, afsnit 3.6), at koordineringsbehovet bliver tilgodeset.