Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 7

Introduktion

- Side 399 -

...stadfæstet gennem praksis. For første gang i C-5/69 Völk mod Vervaecke [EU:C:1969:35]. I vurderingen af et tilbudskonsortiums forenelighed med konkurrenceloven er det derfor essentielt at afklare, om det kan siges at være de minimis, hvilket i vidt omfang beror på, om det omfattes af de såkaldte bagatelgrænser indeholdt i Krl. § 7 og bagatelmeddelelsen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 400 -

...§ 7, stk. 2, at det er bagatelgrænsen i § 7, stk. 1, nr. 1 (aftaler mellem konkurrenter), der gælder, for det tilfælde en aftale vanskeligt kan klassificeres som værende indgået mellem konkurrenter eller ikke-konkurrenter. Krl. § 7, stk. 3, angiver, at bagatelgrænserne ikke finder anvendelse, hvis en aftale har til formål at begrænse konkurrencen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...anvendelse af terminologien konkurrenter/ikke-konkurrenter skal forstås i lyset af konsortiedeltagernes evne til at byde på det eller de udbud, som samarbejdet vedrører, eller i lyset af det bagvedliggende marked, og endeligt hvilke elementer der kan og bør inddrages, når det skal vurderes, om et tilbudskonsortium kan påvirke konkurrencen mærkbart.

Læs på Jurabibliotek


Mærkbarhedskriteriet og formålsovertrædelser

Som anført fremgår det eksplicit af Krl. § 7, stk. 3, at bagatelreglerne ikke finder anvendelse, hvis der er tale om formålsovertrædelser. Denne bestemmelse blev indsat ved L 2017 1545 bl.a. med det formål at gøre det nemmere for virksomheder at vurdere lovligheden af et potentielt konsortiesamarbej-

Læs på Jurabibliotek



Påvirker formålsovertrædelser altid konkurrencen mærkbart?

- Side 401 -

...Competition Journal, 11, nr. 1 (2015): 1-25; Pinar Akman: The Court of Justice’s Expedia ruling undermines the economic approach by eliminating the ‘de mimimis’ defence in object agreements [Competition Policy blog 4.6.2013], 2013. Det mest interessante i relation til nærværende afhandling er, om formålsovertrædelser per se opfylder mærkbarhedskriteriet.

Læs på Jurabibliotek



Mærkbarhedskriteriets konkurrentbegreb

- Side 411 -

...vanskeligt at afklare, om der består en konkurrencerelation mellem de involverede parter. Begge disse bestemmelser taler for, at det er bagatelgrænsen på 10 pct. for konkurrenter, der skal anvendes i sådanne tilfælde, og det er i lyset heraf svært at se, at bagatelreglen på 15 pct. for ikke-konkurrenter skulle blive praktisk relevant for tilbudskonsor-

Læs på Jurabibliotek



Vurderingen af følgekonsortiers mærkbarhed

- Side 412 -

...ikke kan anses for de minimis, er således ikke i sig selv tilstrækkeligt til at konkludere, at konsortiets konkurrencepåvirkning er mærkbar. Inden der ses nærmere på, hvordan denne markedsandel og mærkbarhed vurderes, skal der dog knyttes en kort kommentar til, om markedsandelstærsklen på 10 pct. for tilbudskonsortier mellem konkurrenter er korrekt.

Læs på Jurabibliotek


Den korrekte bagatelgrænse for konsortier mellem konkurrenter – 10 eller 15 pct?

...imidlertid også safe harbours i andre meddelelser, som ikke fremgår af Krl. § 7 eller øvrige danske retsakter på konkurrenceområdet. Af relevans for tilbudskonsortier er de horisontale retningslinjer. I disse fremgår om markedsføringsaftaler, hvorunder tilbudskonsortier som en form for fælles salg ofte henføres, at sådanne indgået mellem konkurrenter:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 413 -

...sikkerhed i at henholde sig til tærsklen på 10 pct., selvom de nationale konkurrencemyndigheder og domstole samtidig må være opmærksomme på, at deres fortolkning af konkurrencelovgivningen skal være EU-konform, og at retsanvendelsen ikke må være strengere, end tilfældet ville være under EU-konkurrenceretten. 62 62. Jf. hertil Rfo 1/2003 artikel 3, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Udbuddet eller det relevante marked som grundlag for vurderingen af parternes markedsandele og -styrke

- Side 416 -

...straflempelse og nordisk samarbejde) L 2017 1545. Se også DE, Danske Arkitektvirksomheder, FRI mv. i høringssvar til lovforslaget L6, bilag 6, s. 2, der dog blot påpeger, at det i sig selv er vanskeligt at vurdere, hvilket relevant marked der skal indgå i opgørelsen af markedsandelen på de 10 pct. Der forekom imidlertid ikke nogen yderligere præcision heraf

Læs på Jurabibliotek