Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 2

Offentlig og privat erhvervsudøvelse.

- Side 180 -

...Eksempler herpå kan ifølge forarbejderne være en kommunes udførelse af trykkeriopgaver til kommunens eget brug, vask af tøj mv. på et sygehus, fremstilling af planter mv. på en planteskole til kommunalt brug i parker og lign., en kørselsafdeling, der dækker kommunens kørselsbehov, eller en håndværkerafdeling, der udfører reparationer på kommunens faste

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 181 -

...foretage den rette afgrænsning. Denne afgrænsning er særdeles betydningsfuld, dels fordi de offentlige reguleringer er omfattende og af helt afgørende betydning for erhvervsudøvelsen i mange sektorer, dels og måske navnlig fordi diverse former for offentlig virksomhed ofte konkurrerer direkte med den private erhvervsudøvelse. Når dette er tilfældet,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 182 -

...konkurrencebegrænsningen er en »direkte eller nødvendig følge« af den offentlige regulering. Hvad der ligger heri, siges der ikke meget om i lovbemærkningerne, men betingelsen indebærer efter sin ordlyd, at hjemlen enten skal fremtræde som klar og åbenbar, eller at den offentlige regulering ikke kan gennemføres uden den omhandlede konkurrencebegrænsning.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...af offentlig regulering – er »nødvendig for, at kommunalbestyrelsen kan opfylde de opgaver, den er pålagt i henhold til lovgivning«. Der er således her tale om et dobbelt nødvendighedskrav, relateret til de opgaver, som kommunalbestyrelsen er »pålagt«. Dette indebærer dels, at det skal dreje sig om forhold, som vedkommende kommunalbestyrelse ifølge

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 183 -

...af spørgsmål 18, hvor det bl.a. fremhæves, at denne indskrænkning i de enkelte deltagende kommuners beføjelser kræver tilsynsmyndighedens godkendelse. De deltagende kommuner giver så at sige »slip« på opgaven, når den lægges ud i et kommunalt fællesskab. De opgaver, som fællesskabet er kompetent til at varetage, skal i praksis være klart afgrænsede.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Sidestillingen med de enkelte kommuners kompetence til at fastsætte konkurrencebegrænsninger er derfor ensbetydende med, at betydningsfulde sektorer trækkes ud af konkurrenceloven, og det er da vigtigt at mærke sig, at beslutningerne skal opfylde ganske samme krav om hjemmel og nødvendighed mv., som er gældende for kommunerne i henhold til stk. 2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 184 -

...konkurrenceloven, at konkurrencemyndigheden ikke kan gå ind i en legalitetsprøvelse af offentlig regulering og beslutninger«. Eventuelle tvivlsspørgsmål må således afgøres af domstolene, og da det antageligvis vil være ret sjældent, at nogen vil anlægge sag herom, indebærer kompetenceforskriften, at de offentlige myndigheder har en ret omfattende kompetence.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kiropraktisk behandling, som var fastsat i overenskomsten mellem Landssamarbejdsudvalget, Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Dansk Kiropraktorforbund, havde hjemmel i sundhedslovgivningen, og at evt. konkurrencebegrænsninger derfor måtte anses for en direkte eller nødvendig følge heraf med den virkning, at konkurrenceloven ikke kunne finde anvendelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

For dog at afgrænse dette nærmere bestemmes det i konkurrencelovens § 2, stk. 5, at Konkurrencerådet kan rette henvendelse til vedkommende minister og kræve, at ministeren træffer afgørelse om, hvorvidt den omhandlede konkurrencebegrænsning er omfattet af stk. 2. Afgørelsen heraf skal træffes i løbet af fire uger.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 185 -

...konkurrencebegrænsning, der er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering, har Konkurrencerådet i konkurrencelovens § 2, stk. 5, hjemmel til at rette henvendelse til den pågældende minister og påpege mulige skadelige virkninger for konkurrencen samt fremkomme med forslag til fremme af konkurrencen på det pågældende område, se nærmere § 2, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...nævneværdig lydhørhed, i enkelte tilfælde har man endog ikke besvaret Rådets henvendelser. For at bøde herpå foreskriver konkurrencelovens § 2, stk. 5, 2. pkt., nu, at ministeren skal svare på henvendelsen inden fire måneder fra modtagelsen heraf. Foreligger der en henvendelse, og kommer der et svar, skal begge dele offentliggøres, se § 13, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Territoriet

- Side 187 -

...EU-reglerne og de nationale danske konkurrenceregler, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 6, et forhold, der som allerede nævnt flere gange har overordentlig stor betydning i praksis. Efter omstændighederne må sagen overgives til EU-konkurrencemyndighederne efter de regler, der gælder for ECN-samarbejdet, jf. også nærmere omtalen ovenfor i kapitel III.F.

Læs på Jurabibliotek



Det relevante marked

- Side 191 -

...meget almindeligt, at der antages samhandelspåvirkning i de enkelte sager, det der, som flere gange nævnt, i praksis skal ganske lidt til, for at der må antages at foreligge påvirkning af samhandelen. Det betyder så, at der sker parallel anvendelse af EU-konkurrencereglerne, og de nationale danske konkurrenceregler, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 6.

Læs på Jurabibliotek



Konkurrenceforvridende offentlig støtte

- Side 213 -

...konkurrencebegrænsning er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering. Offentlig regulering skal forstås i overensstemmelse med konkurrencelovens § 2, stk. 2, og omfatter lovgivning, bekendtgørelser, generelle budgetregler, aktstykker, reglerne om kommunalfuldmagten samt forpligtelser efter EU-forordninger og ratificerede konventioner.

Læs på Jurabibliotek



Konkurrencerådet. Opgaver og organisation

- Side 223 -

...dette ikke er tilfældet, og der er enighed om, at der foreligger fællesskabsdimension, overgår sagen til de danske myndigheders behandling, således at der i overensstemmelse med reglerne i rådsforordning 1/2003 og konkurrencelovens § 2, stk. 6, altså sker en parallel anvendelse af TEUF’s konkurrenceregler og de nationale regler i konkurrenceloven.

Læs på Jurabibliotek



Offentlighed og partshøring

- Side 233 -

...2, nr. 5, domme i retssager, hvor styrelsen, rådet eller ankenævnet er part, jf. § 13, stk. 2, nr. 6, samt endelig domme, som styrelsen har fået i medfør af konkurrencelovens § 20, stk. 4, eller som styrelsen har rekvireret fra domstolene og som vedrører anvendelse af Konkurrenceloven eller TEUF’s regler, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 2, nr. 7.

Læs på Jurabibliotek



Konkurrenceankenævnet

- Side 235 -

...konkurrencebegrænsninger er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering. Dette fremgår af konkurrencelovens § 2, stk. 4. Hverken Konkurrencerådet eller Konkurrenceankenævnet kan befatte sig med nogen form for prøvelse af denne afgrænsning, der, således som lovens system er bygget op, afgøres af ressortministeren for den pågældende offentlige regulering.

Læs på Jurabibliotek