Bøger, som nævner Konkurrenceloven § 16a

- Side 987 -

...overtrædelse.5 Lukning med identifikation af konkurrenceovertrædelse og påbud, jf. konkurrencelovens § 16, om at indstille eller iværksætte bestemte tiltag.6 Lukning med pålægning af straf, jf. konkurrencelovens § 23, herunder strafreduktion, jf. § 23 d, hvilket kan træde i stedet for påbud efter konkurrencelovens § 16 eller ligge i forlængelse heraf.

Læs på Jurabibliotek



Lukning på baggrund af tilsagn fra parterne

- Side 992 -

...konkurrenceproblem, dvs. efter at der er udsendt meddelelse om betænkeligheder. 15 15. Der er ikke nogen reference hertil i lovforarbejderne, jf. Jf. 2020/1 LSF 116 Forslag til Lov om ændring af konkurrenceloven og straffeloven, pp. 117-120, og den tidligere reference hertil i § 16 a, stk. 2, blev fjernet i 2021. Praksis indikerer nogle yderligere betingelser.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 993 -

..., 19 19. Jf. Processer i konkurrencesager III, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 2022, pkt. 3.2.4.1. der navnlig henviser til, om tilsagn vil sikre en hurtigere og bedre løsning fx i lyset af markedet, sikrer en ressourcebesparelse samt om overtrædelsen er mindre entydig og retstillingen forholdsvis klar. Hertil kommer, at tilsagnene skal være

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 994 -

...Forbrugerstyrelsen udstede påbud, jf. konkurrencelovens § 16 a, stk. 3, som er nødvendige for at sikre en rettidig og korrekt opfyldelse heraf. Manglende overholdelse, både af tilsagnet og senere påbud, kan medføre straf, jf. § 23, stk. 1, nr. 4, evt. tvangsbøder, jf. § 22, stk. 1, nr. 6, samt ophævelse af tilsagn og genåbning af sagen, jf. nedenfor.

Læs på Jurabibliotek


Ophævelse eller ændring af tilsagn

...dom af 3. juni 2014 i sag 351/2012 – Konkurrencerådet mod Nykredit i forhold til tilsagn afgivet i en fusionssag. Her fastslog Højesteret, at et selskab ikke ensidigt kunne frigøre sig fra et tilsagn, idet Højesteret bl.a. lagde vægt på, at tilsagnene var formuleret af virksomhederne mhp. at opnå godkendelse af en fusion. men må anmode om en ændring.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 995 -

...Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udstede påbud, jf. konkurrencelovens § 16 a, stk. 3. Alternativt, hvilket dog ikke er nærmere reguleret, at sagen genoptages. Påbud, jf. konkurrencelovens § 16 a, stk. 3, synes derfor mest relevant ved omgåelse eller manglende opfyldelse, mens klar »opsigelse« fra virksomhedernes side bør føre til, at sagen genoptages.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...angiver tre tilfælde omfattende i ) ændring af de faktiske forhold på et for afgørelsen væsentligt punkt, ii ) overtrædelse af tilsagnene, eller at iii ) afgørelsen er truffet på baggrund af urigtige eller vildledende oplysninger fra deltagerne i aftalen. Der er enkelte sager, der kan kaste lys over rækkevidden af konkurrencelovens § 16 a, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 996 -

...en række klagere, at tilsagnene ikke i praksis blev overholdt, og konkurrencelovens § 11 var overtrådt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ønskede derfor at få præciseret de oprindelige tilsagn, hvilket virksomhederne accepterede. Sagen blev herefter lukket efter konkurrencelovens § 16 a, og der blev ikke taget stilling til klagernes anbringender.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...være afskåret fra at pådømme adfærd dækket af tilsagn. Sø- og Handelsrettens betragtninger i Elsam III virker dog velovervejede, hvorfor tilsagn næppe suspenderer forpligtelser efter konkurrenceloven og Artikel 101 og 102, men eventuelt kan udelukke straf samt binde Konkurrencerådet, indtil tilsagnet er opsagt, jf. konkurrencelovens § 16 a, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek


Uformelle tilsagn

Ud over formelle tilsagn, jf. konkurrencelovens § 16 a, synes Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fortsat at lukke sager, jf. konkurrencelovens § 15, stk. 1, på baggrund af uformelle tilsagn.

Læs på Jurabibliotek



Påbud over for adfærd, der tidligere er behandlet

- Side 1003 -

...behandlingen mod tilsagn. Da der ikke er truffet en materiel afgørelse, kan medlemsstaterne, herunder Konkurrencerådet, i princippet godt undersøge et spørgsmål samt udstede påbud. 57 57. Jf. sag C-547/16 – Gasorba SL and Others, præmis 30. Af mere principielle grunde bør det dog begrænses, da det underminerer incitamentet til at indgå tilsagnsaftaler.

Læs på Jurabibliotek