- Side 145 -
være skriftligt – kan udstedes på eget initiativ, efter klage eller som følge af henvisning fra Kommissionen. 160 160. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3660. De beføjelser, der kan anvendes i forbindelse med et påbud, er nærmere reguleret i Krl. § 16, jf. nedenfor pkt. 11.2.4.
- Side 175 -
...nægte andre tjenesteudbydere en sådan nødvendig adgang, jf. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3666 h.sp. Dette udsagn skal læses i sammenhæng med bestemmelsen i Krl. § 16, stk. 1, nr. 4, og lovbemærkningerne i FT 1996-97, Tillæg A, p. 3674, og må anses for at være møntet på såkaldte »naturlige monopoler« eller »Essential Facilities«, jf. nedenfor pkt. 7.2.4.
- Side 209 -
...virksomhedens infrastrukturfaciliteter m.v. 246 246. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3666 f. Lovbemærkningerne her skal læses i sammenhæng med bemærkningerne til Krl. § 16, stk. 1, nr. 4. Krl. § 11 skal her ses i sammenhæng med § 16, stk. 1, nr. 4. Der kan være tale om adgang til brug af transportfaciliteter, telekommunikationsnet, energiforsyninger etc.
- Side 230 -
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i medfør af Krl. § 16, stk. 1, nr. 1, kan udstede påbud om hel eller delvis ophævelse af en virksomheds samhandelsbetingelser, hvis der foreligger misbrug af dominerende stilling i strid med Krl. § 11, jf. herved også
- Side 287 -
...indeholder nye faktuelle oplysninger, som den pågældende part ikke kan antages at være bekendt med, som er til ugunst for den pågældende, og som er af væsentlig betydning for sagens afgørelse, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 1. Undtagelsesvis kan partshøring dog undlades i medfør af forvaltningslovens § 19, stk. 2. er fristen herfor normalt 3 uger.
- Side 288 -
...102 TEUF, med henblik på at bringe skadelige konkurrencebegrænsninger til ophør. Der er ikke tale om en udtømmende opregning, men blot en angivelse af de mest almindeligt forekommende typer af påbud. Eksemplifikationerne giver dog alligevel en vis rettesnor, og der kan næppe udstedes et påbud, som efter sin art er væsensforskelligt fra de opregnede.
(...)
...konkurrencebegrænsningens art og virkninger samt til proportionalitetsprincippet. Det sidste tilsiger, at et påbud skal stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og være nødvendigt for effektivt at bringe overtrædelsen til ophør, og at man ved valget mellem to lige effektive påbud skal vælge det mindst belastende for virksomheden, jf. Krl. § 16, stk. 2.
(...)
...adfærdsmæssigt påbud skal vælges frem for et strukturelt, hvor begge muligheder er til rådighed. 356 356. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3674 v.sp. (om de adfærdsmæssige påbud efter Krl. § 16, stk. 1, nr. 1-4), samt FT 2020-21, L 116, Almindelige bemærkninger pkt. 2.3.1.2 samt bemærkningerne til § 16, stk. 1 (om strukturelle påbud efter Krl. § 16, stk. 1, nr. 5-7).
(...)
Krl. § 16 handler om påbuddets indhold. Påbuddets hjemmel skal som nævnt findes i § 6, stk. 4, eller § 11, stk. 4, eller med henvisning til art 101 og 102, jf. § 2, stk. 6. Hvem der kan eller skal være påbuddets adressat, giver
- Side 289 -
Krl. § 16, stk. 1, nr. 1, giver hjemmel til at udstede påbud om hel eller delvis ophævelse af aftaler, vedtagelser, forretningsbetingelser m.v.
(...)
...1, nr. 1, svarer i realiteten til den formulering, der tidligere fandtes i aftalelovens § 36 (hvorefter en aftale – kun – kunne »tilsidesættes helt eller delvis«. Den nugældende formulering af aftalelovens § 36, som trådte i kraft i 1995 og siden har hjemlet mulighed for, at en aftale »ændres«, har således ikke smittet af på konkurrencelovens regel.
(...)
- Side 290 -
...overskrides, eller påbud om at anvende bestemte kalkulationsregler ved beregningen af priser og avancer. Der gælder ikke nogen absolut grænse for et sådant påbuds tidsmæssige udstrækning, men det bør naturligvis ikke udstrækkes længere end nødvendigt, og en virksomhed vil altid kunne anmode om at få det ophævet eller ændret, hvis forholdene ændrer sig.
(...)
...forholdene, som de sandsynligvis ville være på et konkurrencepræget marked. Lovbemærkningerne til Krl. § 16, stk. 1, nr. 2, harmonerer (i noget mere kortfattet form) med bemærkningerne til § 11, stk. 3, nr. 1, 358 358. FT 1996-97, Tillæg A, henholdsvis p. 3674 v.sp. og p. 3668 h.sp. jf. ovenfor pkt. 7.2.2, og vurderingskriterierne må generelt være de samme.
(...)
Efter Krl. § 16, stk. 1, nr. 3, kan der udstedes påbud om levering, sml. ovenfor pkt. 6.2.4 om aftalte afsætnings- og distributionsbegrænsninger samt pkt. 7.2.3 om leveringsnægtelse. Påbuddet vil i givet fald skulle udstedes til
(...)
- Side 291 -
...overensstemmelse med 1989-lovens praksis på området. 361 361. FT 1996-97, Tillæg A, p. 3669 v.sp. Leveringspåbuddet har dog traditionelt ikke haft nogen fremtrædende plads i EU-konkurrenceretten, og den fremtidige brug af denne påbudsmulighed i dansk ret må forventes at tage bestik af den EU-retlige tilgang hertil, jf. nærmere ovenfor pkt. 7.2.3.
(...)
...at aftage varer (købspligt). 362 362. En leveringspligt modsvares af en betalingspligt og evt. sikkerhedsstillelse herfor, hvilket er ret risikofrit for leverandøren. En købspligt ville i givet fald indebære betydeligt støre risici for den part, der pålagdes en kontraheringspligt (forsinkelse, mangler, udøvelse af misligholdelsesbeføjelser m.v.).
(...)
...sag 00-111.311) accepteredes udstedelse af påbud for at sikre et taxiselskab en – kommercielt nødvendig – adgang til deltagelse i et system for indbyrdes clearing af taxiboner mellem de forskellige taxiselskaber på markedet. Ankenævnet nøjedes med en uspecificeret henvisning til Krl. § 16, men forholdet synes at kunne henføres under stk. 1, nr. 4.
- Side 292 -
...forretningsenhed), jf. § 16, stk. 1, nr. 5, en afhændelse af en virksomheds aktiviteter eller ejerinteresser (f.eks. salg af immaterielle aktiver eller aktieposter i en anden – typisk konkurrerende – virksomhed), jf. § 16, stk. 1, nr. 6, eller afhændelse af en virksomhed eller dele heraf (f.eks. frasalg af en division), jf. § 16, stk. 1, nr. 7.
...opfyldelse af de påbud, som rådet allerede har udstedt efter § 16, stk. 1. Bestemmelsen er tænkt anvendt, hvor påbudsmodtagerens efterlevelse af det allerede udstedte påbud ikke findes at være i fuld overensstemmelse med påbuddet, og hvor der er behov for, at styrelsen kan tilkendegive sin stilling hertil, uden at rådet behøver at indlede en ny sag.