- Side 234 -
...fra et tværministerielle udvalg, jf. FT 1999-2000, Tillæg B, p. 1290. Se om bestemmelsen Heide-Jørgensen i U 2000 B, p. 490 ff., Wegener Jessen i Juristen 2001, p. 186 ff., samme i EU-rettens påvirkning af dansk ret, 2008, p. 145 ff., Levinsen: Konkurrenceloven, 4. udg., p. 785 ff., samt Heide-Jørgensen og Naundrup Olesen i Juristen 2021, p. 242 ff.
(...)
...tidligere havde truffet afgørelse om, at der var tale om ulovlig kommunalstøtte, men som også ønskede en vurdering af, om der tillige var grundlag for at erklære støtten ulovlig efter Krl. § 11 a. 271 271. Konkurrencerådets afgørelse var længe undervejs, fordi den måtte afvente en afgørelse fra Højesteret om retten til partsaktindsigt, jf. U 2011.616 H.
(...)
Krl. § 11 a, stk. 1, giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at udstede påbud om, at støtte, der er ydet ved hjælp af offentlige midler til for-
(...)
- Side 235 -
del for bestemte former for erhvervsvirksomhed, skal bringes til ophør eller skal tilbagebetales. Ifølge Krl. § 11 a, stk. 2, kan påbud efter stk. 1 udstedes, når to betingelser er opfyldt, nemlig når
(...)
Krl. § 11 a knytter sig til de EU-retlige regler om statsstøtte, jf. art. 107-109 TEUF, der har været anvendt som skabelon for de danske regler og i øvrigt har forrang i forhold til national ret, dersom støtten har EU-dimension. Det sidste vil som oftest være tilfældet for støtte ydet af staten, i mindre grad for kommunal støtte.
(...)
- Side 236 -
nimis-grænsen ikke anses for at have den fornødne samhandelspåvirkning til at være omfattet af art. 107, stk. 1 TEUF – hvorfor sådan støtte i givet fald skal bedømmes nationalt efter Krl. § 11 a.
(...)
...vælge at behandle den, dersom Kommissionen ikke viser interesse for at gøre det. 273 273. Dette følger nu eksplicit af FT 2006-07, Tillæg A, p. 4977 v.sp. (De oprindelige forarbejder gav derimod indtryk af det modsatte). Det skal ske i respekt af forrangsprincippet og i overensstemmelse med EU-retten, jf. herved Wegener Jessen i U 2010 B, p. 159 ff.
- Side 237 -
...private organ til at administrere støtten. Selv beløb, som betales direkte af de endelige forbrugere, kan være »offentlig støtte«, når forpligtelsen hertil kan tilskrives staten. Se sag C-262/12: Vent De Colère (EU:C:2013:851, præmis 18-22) samt sagerne C-656/15 P og C-657/15 P: TV2/Danmark (EU:C:2017:836, præmis 43-48, og EU:C:2017:837, præmis 35-40).
(...)
...§ 11 a, stk. 1, er tale om støtte, der er ydet »til fordel for bestemte« former for erhvervsvirksomhed (dvs. selektivt), vil i praksis være snævert forbundet med vurderingen af, om støtten er konkurrenceforvridende efter Krl. § 11 a, stk. 2, nr. 1, dvs. om støtten »direkte eller indirekte har til formål eller til følge at forvride konkurrencen«. I
(...)
- Side 238 -
Begrebet »offentlig regulering« i Krl. § 11 a, stk. 2, nr. 2, skal forstås i overensstemmelse med Krl. § 2, stk. 2, jf. ovenfor pkt. 4.2.
(...)
...p. 152 ff., og Levinsen: Konkurrenceretten, 4. udg., p. 800 ff., samt Konkurrencerådets afgørelse af 27.9.2007 (J.nr. 4/0120-0100-0002SEK/DRP) om Portal Fyn.dk, hvor Altmark Trans-dommens kriterier blev inddraget, men ikke fandtes opfyldt. Nævnte sag drejede sig bl.a. om, hvorvidt den støtte, som Portal Fyn.dk havde fået fra Fyns Amt, kunne siges at
(...)
- Side 239 -
overstige Portal Fyn.dk’s omkostninger og en rimelig fortjeneste ved at udvikle og etablere portalen. Afgørende efter Krl. § 11 a synes altid at måtte være, om der gives en økonomisk støtte, som ikke modsvares af en økonomisk modydelse, således at støtten indebærer en økonomisk fordel for virksomheden, som kan forvride konkurrencen.
...offentlig regulering som hovedregel forudsætter, at støtten ydes på markedsvilkår, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering af, om støtten forvrider konkurrencen, dog i en række tilfælde kunne indgå i denne vurdering af støttens lovlighed. Heraf følger også, at de to vurderinger efter henholdsvis nr. 1 og nr. 2 ofte vil være sammenfaldende.
(...)
...nr. 2, og støtten dermed ikke er lovlig i henhold til gældende offentlig regulering, kan allerede tilsynsmyndigheden påbyde støtten bragt til ophør. Og hvis alene betingelsen i Krl. § 11 a, stk. 2, nr. 1, er opfyldt, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke udstede påbud, men kun rette henvendelse til vedkommende myndighed efter Krl. § 2, stk. 5.
(...)
- Side 240 -
Ifølge ordlyden af Krl. § 11 a, stk. 1, »kan« Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udstede påbud om, at ulovlig offentlig støtte skal bringes til ophør eller tilbagebetales. Det vurderes konkret, om dette er relevant og proportionalt.
(...)
...tvivlsomt, om denne præmis er holdbar. Der er til sammenligning intet i vejen for, at en offentlig myndighed, som udøver erhvervsvirksomhed i konkurrencelovens forstand, kan pålægges bøder eller tvangsbøder (herunder for at undlade at efterkomme et påbud efter § 11 a om, at offentlig støtte skal bringes til ophør), jf. Krl. § 23, stk. 1, nr. 5, og § 22.
(...)
- Side 241 -
...fastsatte rentesats. 283 283. Rentebestemmelsen blev ændret i 2010 for at bringe forrentningen i overensstemmelse med, hvad der gælder for tilbagebetaling af ulovlig EU-statsstøtte. Det betød samtidig, at der indførtes hjemmel til at pålægge renters rente. Forrentning kan ske fra udbetalingen af den ulovlige støtte, og indtil tilbagebetaling sker.
(...)
...kommune eller anden myndighed, som havde ydet støtten, men dette er nu ændret, således at yderen også bliver belastet økonomisk af et tilbagebetalingskrav og dermed har et særligt incitament til at sikre sig, at der ikke ydes ulovlig støtte. 284 284. Indført ved en lovændring i 2012 med virkning fra den 1.3.2013. Se Fog og Honoré i ET 2013, p. 253 ff.
(...)
...forholdene ændrer sig, eller der fremkommer ny oplysninger, som ændrer grundlaget for afgørelsen. Sml. om negativattester ovenfor pkt. 6.6 (og pkt. 7.4). Styrelsen har i medfør af Krl. § 11 a, stk. 6, 2. pkt., fastsat nærmere regler om sådan anmeldelse af offentlig støtte, herunder om brug af særlige anmeldelsesskemaer, jf. bkg. nr. 467 af 8.6.2005.
- Side 243 -
Sådanne spørgsmål er tidligere blevet behandlet efter Krl. § 11 a, jf. f.eks. Kdl. af 22.5.2006 (Morsø Kommune, sag 2005-0003606), men indgreb efter § 11 a viste sig ikke altid at være velegnet i disse tilfælde, hvilket førte til vedtagelsen af § 11 b.
(...)
- Side 244 -
...skal udøve en egentlig priskontrol på områder med frit valg, og styrelsen har ikke pligt til at behandle sager (eller klager) efter Krl. § 11 b, idet styrelsen fortsat kan prioritere sine ressourcer efter Krl. § 15, stk. 1, 4. pkt. Ligesom i Krl. § 11 a kan styrelsen endvidere undlade at behandle en sag, hvis den har EU-dimension, jf. § 11 b, stk. 4.
- Side 277 -
...11 a, stk. 3, 1. pkt., at afgørelse af, om offentlig støtte ydet til en erhvervsvirksomhed er lovlig, træffes af vedkommende minister, henholdsvis den kommunale (og regionale) tilsynsmyndighed. Det følger endvidere af § 15, stk. 1, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan behandle sager af egen drift, efter anmeldelse eller på grundlag af en klage.