Bøger, som nævner Grundloven § 64

Dansk statsret (3. udg.)
Forfattere: Jens Peter Christensen, Jørgen Albæk Jensen og Michael Hansen Jensen
Udgivelsesdato: 02. jun 2020
DJØF Forlag

Domstolenes funktionelle uafhængighed

- Side 133 -

Som nævnt angår domstolenes funktionelle uafhængighed den enkelte dommers uafhængighed i hans funktion, når han udøver dømmende magt. Grundlovens § 64, 1. pkt., bestemmer herom, at »Dommerne har i deres kald alene at rette sig efter loven.«

Læs på Jurabibliotek

(...)

...dømmende virksomhed, skal træffe afgørelse i overensstemmelse med gældende ret. Bestemmelsens begreb »loven« omfatter således ikke alene den formelle lov, herunder forarbejderne til loven, men også andre almindeligt anerkendte retskilder, såsom anordninger, bekendtgørelser, sædvaneret, uskrevne retsgrundsætninger, domspraksis, administrativ praksis mv.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 135 -

...et vist pres på dommerne og domstolene. Sådanne udtalelser kan imidlertid, jf. grundlovens § 64, 1. pkt., ikke forpligte domstolene. Det er dommernes pligt at modstå et sådant pres, og grundloven giver netop i kraft af reglerne i § 64, 2. og 3. pkt., om dommernes personelle uafhængighed dommerne det fornødne rygstød til at leve op til denne pligt.

Læs på Jurabibliotek


Uafsætteligheden som værn for den funktionelle uafhængighed

Som nævnt vedrører dommernes personelle uafhængighed deres grundlovsmæssige beskyttelse mod afskedigelse og forflyttelse. Denne beskyttelse er givet i kraft af grundlovens § 64, 2. og 3. pkt., der om dommerne bestemmer følgende:

Læs på Jurabibliotek



Dommernes ansættelsesforhold

- Side 139 -

...aftalt mellem arbejdsmarkedets parter, der aldrig har været anset for at være i strid med grundlovens § 64. Ved lov nr. 183 af 12. marts 1997 om Arbejdsretten blev der gennemført regler, der tog sigte på, at Arbejdsretten lever op til kravene til en uafhængig og upartisk domstol i henhold til den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 6.

Læs på Jurabibliotek


Afsættelse ved dom

...pkt., fastslår den hovedregel, at dommere kun kan afsættes ved dom. Dommernes ansættelsesmæssige beskyttelse adskiller sig herved i retlig henseende afgørende fra den beskyttelse, der tilkommer administrative tjenestemænd. Den særlige beskyttelse for dommerne består dels i, at afgørelsen om afskedigelse skal træffes af en domstol, dels i at det følger

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 140 -

...554 og Zahle 2 2001 s. 103 f.). I tjenestemandslovens § 34, stk. 2, er det da også udtrykkeligt bestemt, at tjenestemandslovens disciplinærbestemmelser ikke gælder for dommere. Efter retsplejelovens § 48 kan retspræsidenterne påtale mindre graverende forhold og meddele en advarsel. Mere graverende forhold hører under Den Særlige Klageret, jf. § 49.

Læs på Jurabibliotek



Afskedigelse på grund af alder

- Side 141 -

Det følger af grundlovens § 64, 3. pkt., at den dommer, der har fyldt sit 65. år, kan afskediges, men uden tab af indtægter, indtil det tidspunkt, til hvilket han skulle være afskediget på grund af alder.

Læs på Jurabibliotek



I hvilket omfang kan den faste aldersgrænse ændres eller afskaffes?

- Side 143 -

...i kraft af den generelle aldersgrænse. Det er samtidig klart, at den generelle afskedigelsesalder ikke ville kunne sættes så lavt, at dommerne ville være nødt til at tænke på anden ansættelse efter dommerkarrieren. Som anført ovenfor i afsnit 4.3 kan der i en sådan situation være risiko for, at dommeren vil lade sig påvirke af uvedkommende hensyn.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ved lov skal fastsættes en højeste aldersgrænse for dommere, hvor de ubetinget skal gå af. Samtidig må man imidlertid konstatere, at den beskyttelse af den personelle uafhængighed, som grundloven sikrer den enkelte dommer, ligefuldt vil bestå, selv om der ikke fastsættes nogen generel aldersgrænse, idet grundlovens § 64, 3. pkt., jo indeholder reglen

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 144 -

...dommere. Hertil kommer, at hensynet til at undgå, at dommere på grund af alderssvækkelse ikke formår at varetage deres embede under en ordning uden fast aldersgrænse, vil kunne varetages i kraft af bestemmelsen i § 64, 3. pkt., der hjemler, at den dommer, der har fyldt sit 65. år, kan afskediges efter et skøn over den pågældendes personlige forhold.

Læs på Jurabibliotek


Dommernes beskyttelse mod forflyttelse

...forflyttelse. Som det fremgår af grundlovens § 64, 2. pkt., kan dommere ikke forflyttes mod deres ønske, medmindre der er tale om en situation, hvor der finder en omordning af domstolene sted. Værnet mod forflyttelse tjener ligesom værnet mod afskedigelse det formål at betrygge dommeren i hans stilling, således at hans funktionelle uafhængighed sikres.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 145 -

...forflyttelse. Ved bedømmelsen heraf vil bl.a. indgå en vurdering af ændringerne i tjenestepligternes omfang og indhold. Om der sker en ændring i den geografiske placering af tjenestestedet er ikke i sig selv afgørende, men det kan være et moment blandt flere andre. Beskyttelsens rækkevidde må bestemmes ud fra en formålsfortolkning af grundlovens § 64.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Selv om det ikke udtrykkeligt fremgår af grundlovens § 64, må det antages, at en dommer, der forflyttes som led i en omordning af domstolene – og derfor ikke kan modsætte sig denne forflyttelse med krav om at forblive i sin hidtidige stilling – kan kræve sig afskediget med pension i medfør af grundlovens § 27, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Om konstituerede dommere

- Side 146 -

...beskytter de pågældende mod afskedigelse ved regler, der i det væsentlige svarer til grundlovens § 64, 2. og 3. pkt. Reglerne er kun på lovsniveau, og de indebærer derfor ikke nogen grundlovsmæssig beskyttelse af det nævnte domstolspersonale. Reglerne beskytter endvidere kun de konstituerede dommere, mens de er konstitueret, og det kan derfor i princip-

Læs på Jurabibliotek