Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 24

Begrundelsens indhold

- Side 345 -

...indeholder generelle regler om begrundelsens indhold, som er gældende, når der samtidigt eller efterfølgende skal gives en begrundelse for en afgørelse i henhold til enten § 22 eller § 23. Reglerne er formuleret med udgangspunkt i et cirkulæreudkast fra begrundelsesudvalget.6161. Se FT 1985-86, tillæg A, sp. 162, og bet. nr. 657/1972, s. 36 og 41-43.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...disse er meget upræcist angivet. Ekspropriationsproceslovens § 17, stk. 4, bestemmer til eksempel, at ekspropriationskommissionens kendelser skal være ledsaget af grunde og særligt angive kommissionens stilling til de af parterne påberåbte omstændigheder. Bestemmelsen angiver derimod ikke noget om, at begrundelsen skal henvise til relevante retsregler.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hjemlen er § 24 eller uskrevne retsgrundsætninger. Det skal dog tilføjes, at kravene naturligvis vil kunne tillempes i forhold til begrundelsens formål, som i tilfælde, hvor parten har fået fuldt ud medhold, ikke først og fremmest vil være at tilgodese dennes interesser, men derimod, som tidligere omtalt, at vejlede og informere underordnede myndigheder.

Læs på Jurabibliotek



Kravene efter forvaltningslovens § 24

- Side 346 -

...arbejdsskadeforsikringsloven var ændret en del gange og også havde ændret navn i den relevante periode. Herudover skal begrundelsen indeholde nøjagtig henvisning til de bestemmelser, der er anvendt som hjemmel for afgørelsen (paragraf, stykke, punktum), ligesom der skal henvises til præcis de regler, der gjaldt på tidspunktet.6767. Jf. FOB 2020-40.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 347 -

...herunder et EU-direktiv. I en sag, hvor der blev givet afslag på aktindsigt i et (internt) dokument, havde myndigheden henvist til forvaltningslovens (dagældende) § 12. Folketingets Ombudsmand kritiserede, at der ikke var henvist til § 12, stk. 1, nr. 2, men udelukkende til § 12.7070. Jf. FOB 2003.85 (s. 96) (og s. 63 f.). Se også FOB 2004.262 (s. 272).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 349 -

...1992.312, hvor ombudsmanden fandt, at i et tilfælde, hvor en indstilling fra et bedømmelsesudvalg vedrørende besættelse af docentstillinger måtte forventes – og faktisk blev – lagt uprøvet til grund for afgørelsen om tildeling af docenttillæg, måtte den være omfattet af forvaltningslovens § 24’s krav til indholdet af begrundelsen for en afgørelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 351 -

...sager, som er nævnt i lovens § 11, stk. 2, dvs. visse sager i forbindelse med varetægtsfængsling og fuldbyrdelse af fængselsstraf mv.9595. Se kapitel 6, afsnit 6.2.3, om forvaltningslovens § 11, stk. 2. § 24, stk. 3, 1. pkt., hindrer dog ikke, at myndigheden giver en begrundelse, der er blot som udgangspunkt ikke pligt hertil.9696. Jf. FOB 2006.216.

Læs på Jurabibliotek


Urigtig begrundelse

...må med andre ord ikke blot anføres en skinbegrundelse, som indeholder momenter, der måske kunne have ført til den pågældende afgørelse, mens momenter, der faktisk er tillagt vægt, skjules. Dette gælder, uanset om begrundelsen herved måtte vise, at afgørelsen er truffet uden fornøden hjemmel.9898. Jf. FOB 2002.373 (s. 380) og FOB 2002.450 (s. 455).

Læs på Jurabibliotek



Begrundelsens form mv.

- Side 354 -

...meget summariske standardbegrundelse i invalidepensionssager: FOB 1978.132, FOB 1979.51, FOB 1979.224, FOB 1980.37 og FOB 1981.322. Se også FOB 1995.316. Endvidere skal henvises til Forvaltningsloven med kommentarer, s. 686 f., samt Jøren Ullits i Rasmus Grønved Nielsen (red.), Poul Andersen. Forvaltningsretten og retsvidenskaben, 2024, s. 353 ff.

Læs på Jurabibliotek