- Side 404 -
...videregives en fortrolig oplysning. Det kan ikke udelukkes, at en myndighed i en sådan situation efter omstændighederne vil være berettiget til at afslå aktindsigt i sagen med den begrundelse, at sagen er undtaget fra aktindsigt, fordi den indeholder oplysninger om en enkeltpersons private forhold, jf. også princippet i forvaltningslovens § 24, stk. 3.
- Side 453 -
...for tildelingen af advarslen kan undtages efter navnlig § 33, nr. 5, hvis oplysningerne afspejler grundlaget for den disciplinære reaktion. Det kan ikke antages at være tilfældet, da det udtrykkeligt er forudsat, at der gælder en ret til aktindsigt i begrundelsen for den disciplinære sanktion, jf. bl.a. Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr.
- Side 596 -
...Ombudsmanden synes ikke at have haft bemærkninger til, at de pågældende vurderinger og anbefalinger ikke kunne henregnes til oplysninger af faktisk karakter, men ombudsmanden fremsatte derimod bemærkninger om, hvorvidt Naturklagenævnets afslag levede op til miljøoplysningslovens regler om aktindsigt samt begrundelseskravet i forvaltningslovens § 24, stk. 1.
- Side 691 -
...dokumenter i almindelighed kunne undtages efter § 31. Se også den tilsvarende udtalelse af 20. december 2017 (sag nr. 17/01418), hvor ombudsmanden ikke havde grundlag for at kritisere, at Forsvarsministeriet havde meddelt afslag på aktindsigt i oplysninger om, i hvilket omfang Forsvaret havde ydet assistance til PET i forhold til konkrete opgaver.
- Side 696 -
...myndigheden skal oplyse om forpligtelsen mv. Det er derfor næppe et krav, at myndigheden i et afslag på aktindsigt, der meddeles efter § 32, stk. 1, skal komme med en nærmere redegørelse for forpligtelsens indhold og karakter. Det væsentligste må være, at myndigheden i den forbindelse opfylder begrundelseskravet i forvaltningslovens § 24, jf. § 22.
- Side 791 -
...undtaget et eller flere dokumenter eller dele heraf fra aktindsigt i medfør af §§ 30-33, skal som udgangspunkt udtrykkeligt underrette den aktindsigtssøgende herom, jf. de specielle bemærkninger til offentlighedslovens § 34 og forvaltningslovens § 24, jf. § 22. Det samme bør andre myndigheder omfattet af offentlighedslovens anvendelsesområde gøre.
(...)
...hemmeligholde selve eksistensen af et eller flere dokumenter, jf. også forvaltningslovens § 24, stk. 3, samt pkt. 1.1.3 i indledningskapitlet til kapitel 5 (§§ 36-41). I sådanne tilfælde kan den pågældende myndighed således beslutte sig for hverken at ville be- eller afkræfte, om myndigheden er i besiddelse af dokumenter omfattet af aktindsigtsanmodningen.
(...)
- Side 792 -
...prisgive hensynet til PET’s arbejdsmetoder, jf. offentlighedslovens § 31, jf. forvaltningslovens § 24, stk. 3. Med andre ord accepterede ombudsmanden, at ministeriet hverken be- eller afkræftede, om ministeriet var i besiddelse af oplysninger omfattet af aktindsigtsanmodningen. Udtalelsen er refereret nærmere under pkt. 6.2 i kommentaren til § 31.