Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 24

3) Information til registrerede – meddelelsespligt

- Side 167 -

...pligt forsømmes. Der skal gives meddelelse om, hvor længe oplysninger opbevares. For danske forvaltningsmyndigheder må det formentlig være tilstrækkeligt, at der henvises til hovedindholdet i arkivreglerne (jf. nedenfor s. 259). Hvis oplysningerne ikke er indsamlet hos den registrerede, skal den dataansvarlige oplyse om kilden til personoplysningerne.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om varsling af tvangsindgreb (kontrolbesøg mv.)

- Side 199 -

...fastsat frist fremsætte indsigelser mod den trufne beslutning om kontrolbesøg. Fastholder myndigheden beslutningen, skal dette begrundes skriftligt over for parten, jf. forvaltningslovens § 24. Meddelelsen af fastholdelse af beslutningen skal gives inden eller senest samtidig med gennemførelsen af besøget. I lovens § 5, stk. 4, findes en række undta-

Læs på Jurabibliotek



Afgørelsen af aktindsigtspørgsmål

- Side 216 -

...tjenesteforseelse, der kan pådrage myndigheden og/eller personale ansvar. Der skal naturligvis ikke gives en detaljeret begrundelse i de – yderst sjældne – tilfælde, hvor begrundelsen i sig selv vil afsløre de oplysninger, der er undtaget fra aktindsigten – fx hvis der undtages pga. særlig følsomme oplysninger. Her må der gives en mere generel begrundelse.

Læs på Jurabibliotek



Begrundelse

- Side 236 -

...forvaltningsloven, idet dette drejer sig om de materielle krav til afgørelser. Naturligvis skal alle forvaltningsafgørelser (og andre handlinger) i en eller anden forstand have en »indre« begrundelse i betydningen »årsag« eller »formål«. Forvaltningsloven regulerer kun den »ydre« begrundelse, som i visse tilfælde skal meddeles parten og/eller andre.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 239 -

...ovenstående, at der skal gives en begrundelse, opstiller forvaltningslovens § 24 kravene til indholdet. Bestemmelsen angiver ikke præcist, hvor grundig begrundelsen skal være, men angiver nogle hovedelementer, der skal indgå. Grundigheden kan variere, efter hvor byrdefuld afgørelsen er og hvor meget parten har været inddraget under sagens behandling.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 240 -

...af det udførte arbejde findes salæret passende at kunne fastsættes til kr. 20.000,- ex moms.« Advokaten indbragte afgørelsen for landsretten, der underkendte Advokatnævnets afgørelse, da begrundelsen »ikke på fyldestgørende måde oplyste, hvilke hovedhensyn der var tillagt vægt ved afgørelsen«. Afgørelsen opfyldte derfor ikke forvaltningslovens § 24.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...øvrigt er anledning til tvivl om, hvilke oplysninger der er inddraget. Dette gælder særligt, hvis der er faktum, der har været omtvistet, fx fordi parten eller andre har anfægtet oplysningerne, eller der har været modstridende oplysninger. Tilsvarende, hvis forvaltningen har skullet foretage en særlig bevisvurdering af faktum. Omvendt kan redegørel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 241 -

...begrundelsen for afgørelsen i forhold til indstillingen, skal begrundelsen derimod tilpasses. Formanden (eller sekretariatet) må i så fald tage notater af mødet til brug for begrundelsen. Dissenser har ikke ret til at indgå i begrundelsen, men organet kan vælge dette. Under alle omstændigheder skal begrundelsen opfylde kravene i forvaltningslovens § 24.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 242 -

...b, jf. ovenfor s. 213 ff. Det er kun begrundelsens indhold, der kan begrænses; ikke selve begrundelsespligten. I visse sager i forbindelse med varetægtsfængsling og fuldbyrdelse af straf kan begrundelsen begrænses til en henvisning til retsgrundlaget, jf. § 24, stk. 3, 1. pkt. Både hovedhensyn bag skønsudøvelse og henvisning til faktum kan udelades.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...2014, s. 130. Derimod er begrundelsespligten udvidet i forhold til formuleringen i forvaltningslovens §§ 22-24 i kraft af god forvaltningsskik. I det ovenstående er der ikke sondret strengt mellem, hvad der følger direkte af forvaltningslovens begrundelsespligt, og hvad der følger af god forvaltningsskik, idet grænsen fortoner sig noget i praksis.

Læs på Jurabibliotek



Meroffentlighed

- Side 263 -

...hvorfor der ikke kan gives meroffentlighed i hvert enkelt dokument mv. Hvis der er særlige forhold, der gør sig gældende enten for så vidt angår beskyttelsesinteresserne (fx at de ikke har særlig stor vægt i den konkrete sag) eller for så vidt angår aktindsigtsinteressen (fx forskning eller massemedierne), skal dette særlig anføres i begrundelsen.

Læs på Jurabibliotek