- Side 933 -
...Forvaltningslov«, 3. udg. Vogter m.fl., s. 441 ff., »Forvaltningsret – Sagsbehandling« 7. udg. Karsten Revsbech m.fl., s. 302 ff., »Forvaltningsret« Gammeltoft-Hansen m.fl. s. 551-568, »Forvaltningsloven med kommentarer, 1. udg. Niels Fenger, s. 619ff. Endvidere har Ombudsmanden i FOB 1978.10, s. 134 opregnet de overordnede mål og hensyn bag begrundelseskravene.
(...)
- Side 934 -
I forvaltningslovens § 24 er kravene til en begrundelse uddybet.
(...)
Af forvaltningslovens § 24, stk. 1, fremgår: »En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang, afgørelsen beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.«
(...)
...ligningsvejledning. I sager vedrørende principielle fortolkningsspørgsmål eller i øvrigt principielle overvejelser, bør der i begrundelsen redegøres for de overvejelser, der har fundet sted og deres betydning for afgørelsen. Det følger ikke af forvaltningslovens § 24, stk. 1, at den retsregel, i henhold til hvilken afgørelsen er truffet, skal citeres i begrundelsen.
(...)
- Side 935 -
...udtalte, at det fulgte af forvaltningslovens § 24, at de principielle overvejelser skal fremgå af kendelsen. Ombudsmanden henstillede derfor til Landsskatteretten at genoptage sagen. FOB 1975.95 En skatteyder havde klaget til Ombudsmanden over Landsskatterettens kendelse. Sagen vedrørte fradrag i henhold til ligningslovens § 14, stk. 2. Retten havde
(...)
- Side 936 -
Af forvaltningslovens § 24, stk. 2, fremgår: »Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.«
- Side 947 -
...ugyldig. TfS 1999.132 ØLD Skatteyderen, der var bosat i Tårnby kommune, havde deltaget i et investeringsarrangement, hvorved han havde optaget lån i et canadisk selskab og anvendt lånebeløbet til køb af obligationer i et andet canadisk selskab. I arrangementet deltog også skatteydere fra Gentofte kommune, der fandt, at arrangementet var uden økonomisk og
(...)
- Side 948 -
...24. TfS 1996.120 LSR Skatteforvaltningen havde i forbindelse med opgørelser af overskud vedrørende boliginteressentskab afsendt en kendelse med henvisning til et bilag i en tidligere ubesvaret agterskrivelse. Landsskatteretten fandt, at klageren skulle underrettes skriftlig, idet ligningsfristen var overskredet, og kendelsen skulle dermed opfylde be-
(...)
- Side 949 -
...begrundelse. At der ikke var tale om nogen praksisændring, ses også senere af TfS 1996.474 LSR. TfS 1985.465 Da amtsligningsrådets kendelse ikke indeholdt en stillingtagen til den nedlagte påstand om forældelse, var forhøjelserne ugyldige for så vidt der på tidspunktet for afsigelsen af kendelsen var hengået mere end 3 år efter indkomstårets udløb.