- Side 369 -
...forvaltningslovens § 24, må det antages, at der ikke indtræder ugyldighed.13311331. Jf. Forvaltningsloven med kommentarer, s. 424 f. Her henvises der også til FOB 1975.237. Se endvidere U 2002.752 H og U 2012.3640 H. Det anførte synspunkt om, at (mere betydende) begrundelsesfejl normalt medfører afgørelsens ugyldighed, har støtte i dommen U 1999.2125.
(...)
...fastsættes til kr. 20.000,- ekskl. moms.« Østre Landsret fandt, at der ikke herved på fyldestgørende måde var oplyst om, hvilke hovedhensyn der var tillagt vægt ved afgørelsen. Begrundelsen fandtes herefter hverken at opfylde kravene i forvaltningslovens § 24 eller i § 19, stk. 1, i bekendtgørelsen om Advokatnævnets virksomhed. Se også TfS 2003.496 Ø.
(...)
- Side 370 -
...almindelighed ikke kan stilles som et gyldighedskrav, at begrundelse for en afgørelse fremgår af selve afgørelsen, idet en begrundelse kan fremgå af andre dokumenter, der supplerer afgørelsen. I U 2005.397 erklæredes et påbud ugyldigt bl.a. på grund af fejl ved begrundelsen (der ikke var dækkende), men der blev i domspræmisserne også henvist til andre fejl.
(...)
...ekspropriationserstatning ikke skulle nedsættes.13371337. I Jon Andersen, Forvaltningsret, 7. udg., s. 179, nævnes (med henvisning til nogle domme), at konsekvensen af manglende eller mangelfuld begrundelse kan være, at (domstols-)prøvelsen intensiveres (eller at bevisbyrden for, at afgørelsen er indholdsmæssigt urigtig, er blevet lettet for sagsøgeren).