Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 24

3) Information til registrerede – meddelelsespligt

- Side 175 -

...»politiet«, »kommunen« el.lign. Også modtagere inden for samme myndighed er omfattet, jf. art. 4, nr. 9 (»… tredjemand eller ej …«) og nr. 10. Der skal endvidere efter omstændighederne gives information om den registreredes indsigtsret (»egenacces«), 148 148. Jf. nærmere nedenfor s. 230 ff. ret til berigtigelse, indsigelsesret, retten til at trække et evt.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om varsling af tvangsindgreb (kontrolbesøg mv.)

- Side 209 -

...at lade sig repræsentere eller bistå af andre, hovedformålet med besøget og det faktiske og retlige grundlag for indgrebet (jf. forvaltningslovens § 24), jf. tvangsindgrebslovens § 5, stk. 2. Parten kan inden for en af myndigheden fastsat frist fremsætte indsigelser mod den trufne beslutning om kontrolbesøg. Fastholder myndigheden beslutningen, skal

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 210 -

...om fastholdelse af beslutningen skal gives inden eller senest samtidig med gennemførelsen af besøget. I lovens § 5, stk. 4 findes en række undtagelser, der åbner mulighed for, at det ovenstående kan fraviges helt eller delvist, fx hvis øjemedet med kontrolbesøgets gennemførelse ville forspildes eller andre væsentlige modstående hensyn taler derfor.

Læs på Jurabibliotek



Afgørelsen af aktindsigtsspørgsmål

- Side 226 -

...krav til en afgørelse. Det skal særlig bemærkes, at der skal gives en begrundelse (som dog kun skal gives, hvis der ikke gives »fuldt ud medhold«, dvs. typisk hvis der sker begrænsninger i aktindsigten), jf. forvaltningslovens §§ 22-24 (jf. nedenfor s. 246 ff.) En begrundelse skal for det første oplyse parten om, at der er sket begrænsninger, og for

Læs på Jurabibliotek



Begrundelse

- Side 246 -

...forvaltningsloven, idet dette drejer sig om de materielle krav til afgørelser. Naturligvis skal alle forvaltningsafgørelser (og andre handlinger) i en eller anden forstand have en »indre« begrundelse i betydningen »årsag« eller »formål«. Forvaltningsloven regulerer kun den »ydre« begrundelse, som i visse tilfælde skal meddeles parten og/eller andre.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 249 -

...ovenstående, at der skal gives en begrundelse, opstiller forvaltningslovens § 24 kravene til indholdet. Bestemmelsen angiver ikke præcist, hvor grundig begrundelsen skal være, men angiver nogle hovedelementer, der skal indgå. Grundigheden kan variere, efter hvor byrdefuld afgørelsen er og hvor meget parten har været inddraget under sagens behandling.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 250 -

...af det udførte arbejde findes salæret passende at kunne fastsættes til kr. 20.000,- ex moms.« Advokaten indbragte afgørelsen for landsretten, der underkendte Advokatnævnets afgørelse, da begrundelsen »ikke på fyldestgørende måde oplyste, hvilke hovedhensyn der var tillagt vægt ved afgørelsen«. Afgørelsen opfyldte derfor ikke forvaltningslovens § 24.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvaltningslovens § 24, stk. 2. Redegørelsen skal kun gives, hvis det er »fornødent«, dvs. hvis parten ikke kender sagens faktum fuldt ud eller hvis der i øvrigt er anledning til tvivl om, hvilke oplysninger der er tillagt væsentlig betydning. Dette gælder særligt, hvis der er faktum, der har været omtvistet, fx fordi parten eller andre har anfægtet op-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 251 -

...begrundelsen for afgørelsen i forhold til indstillingen, skal begrundelsen derimod tilpasses. Formanden (eller sekretariatet) må i så fald tage notater fra mødet til brug for begrundelsen. Dissenser har ikke ret til at indgå i begrundelsen, men organet kan vælge dette. Under alle omstændigheder skal begrundelsen opfylde kravene i forvaltningslovens § 24.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 252 -

...2009 15-1 (om aktindsigt i statsministerens potentielle udnævnelse som NATO-generalsekretær) og FOB 2021-32. I visse sager i forbindelse med varetægtsfængsling og fuldbyrdelse af straf kan begrundelsen begrænses til en henvisning til retsgrundlaget, jf. § 24, stk. 3, 1. pkt. Både hovedhensyn bag skønsudøvelse og henvisning til faktum kan udelades.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 253 -

...I det ovenstående er der ikke sondret strengt mellem, hvad der følger direkte af forvaltningslovens begrundelsespligt, og hvad der følger af god forvaltningsskik, idet grænsen fortoner sig noget i praksis. God forvaltningsskik tilsiger navnlig, at der gives begrundelse for væsentlige procesledende beslutninger, fx berostillelser, jf. FOB 2002.178.

Læs på Jurabibliotek