- Side 128 -
...en notatpligt2929. Jf. nærmere nedenfor s. 158 f. om notatpligt. (§ 4), pligt til varsling af indgreb (§ 5),3030. Jf. nærmere nedenfor s. 209 f. pligt for myndighedens personale til at legitimere sig ved kontrolbesøg (§ 6)3131. Jf. nærmere nedenfor s. 538 ff. og pligt til at udarbejde rapport om kontrolbesøg (§ 8).3232. Jf. nærmere nedenfor s. 210.
- Side 151 -
...underrettes i forbindelse med indsamling af oplysninger. Denne forpligtelse gælder i øvrigt også i forhold til personer, der ikke er parter, men fx blot bipersoner, der indgår i andres sager (jf. s. 178). Herudover følger det af forvaltningslovens §§ 19-21, at der i en række tilfælde skal partshøres, inden der træffes afgørelse. Endelig må der antages
- Side 166 -
...oplysningerne behandles til et nyt formål.121121. Hertil skal i øvrigt bemærkes, at en modtagende myndighed ofte vil skulle give meddelelse til den registrerede efter GDPR art. 14 og/eller efter partshøringsreglen i forvaltningslovens § 19. I denne forbindelse vil den registrerede have mulighed for at anfægte oplysningerne. (Se nærmere nedenfor s. 175 ff.)
- Side 175 -
...»politiet«, »kommunen« el.lign. Også modtagere inden for samme myndighed er omfattet, jf. art. 4, nr. 9 (»… tredjemand eller ej …«) og nr. 10. Der skal endvidere efter omstændighederne gives information om den registreredes indsigtsret (»egenacces«),148148. Jf. nærmere nedenfor s. 230 ff. ret til berigtigelse, indsigelsesret, retten til at trække et evt.
- Side 198 -
Partshøringspligten er reguleret dels i forvaltningslovens §§ 19-20, dels på uskrevet grundlag, jf. nærmere nedenfor. Partshøring er endvidere sikret i EU’s Charter om grundlæggende rettigheder, art. 41, stk. 2.
- Side 200 -
...skyldes, at informationerne efter GDPR ikke nødvendigvis indeholder alle faktuelle oplysninger, men alene de informationer, som GDPR kræver (formål mv.). Derimod vil pligten til partshøring ofte bortfalde, hvis parten allerede på andet grundlag har fået sagen udleveret, fx ved aktindsigt (og der ikke efterfølgende er tilgået sagen nye oplysninger).
- Side 202 -
...valgfrit for forvaltningen, om den vil benytte sig af undtagelsesbestemmelserne. Partshøring kan altid foretages, også selv om undtagelserne kan bruges, og i øvrigt gælder det også, at der kan foretages partshøring, selv om betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt. Som det gælder for de fleste af forvaltningslovens regler, er der tale om minimumsregler.
(...)
- Side 203 -
...udsættelse af sagen, som en partshøring kan medføre. En sag bør fx ikke udsættes, hvis der er fare for liv eller sundhed, fx en bygning, der er ved at falde sammen, eller et usødygtigt skib, der er ved at forlade havnen. En udsættelse af sagen kan evt. begrænses ved fastsættelse af en kort frist for parten til at fremsætte udtalelse, jf. stk. 1, i.f.
(...)
- Side 204 -
...parterne (eller nogle af disse). Undtagelsen finder især anvendelse på plan- og miljøområderne. Her kan der være mange personer, der opfylder betingelserne for partsstatus, men disse kan være svære at udpege konkret. Her har forvaltningen først pligt til partshøring, når parterne henvender sig og gør opmærksom på deres partsstatus (manifesterer sig).
(...)
Partshøringen kan endvidere undlades, hvis forelæggelsen af oplysningerne eller vurderingerne vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5. Dette kan fx være tilfældet, hvis parten (eller én af flere parter) er svær at komme i kontakt med som følge af manglende oplysninger om bopæl el.lign.
(...)
...men muligvis modsat Steen Rønsholdt, Forvaltningsret Retssikkerhed Proces Sagsbehandling, 5. udg., 2018, s. 423. Som eksempel angives klagebehandling i skattesager, hvor skatteforvaltningsloven giver ret til mundtlig »forhandling« (dvs. et møde, hvor sagen diskuteres, og hvor parten kan udtale sig). Det er vigtigt at bemærke, at særreglerne skal op-
- Side 206 -
...et kollegialt organ, fx på et nævns møde,213213. Se i øvrigt om mødeoffentlighed/»åbne møder«, jf. nedenfor s. 297, jf. også Sten Bønsing, Brancheregler og Brancheproces, 2001, s. 323 f. eller en bestemt offentligt ansatte, fx den, der har afgørelseskompetencen i sagen.214214. En lovbestemt undtagelse findes i den sociale pensionslovs § 20, stk. 3.
- Side 207 -
...kommentarer, 2. udg., 2021, s. 571 ff. og Steen Rønsholdt, Forvaltningsret Retssikkerhed Proces Sagsbehandling, 5. udg., 2018, s. 407 f. og 427 ff. En udvidelse kræver en konkret stillingtagen til den konkrete sag, behovet for partshøring, betingelsens karakter mv. God forvaltningsskik tilsiger derfor kun partshøring, hvis der samlet set er behov for dette.
(...)
- Side 208 -
...personalebeslutninger, der ikke er egentlige afgørelser, fx væsentlige stillingsændringer mv., selvom disse ikke er begrundet i bebrejdelsesmæssige forhold, men alene hvis der er tale om væsentlige beslutninger.219219. Jf. Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer, 2. udg., 2021, s. 572 f. og Jon Andersen og Elizabeth Bøggild Nielsen i UfR 2008 B 175.
(...)
- Side 209 -
...lovligheden af tilladelsen. Dette stred ifølge landsretten mod »grundsætningen i forvaltningslovens § 19 eller ulovbestemte principper om partshøring«. Det var i øvrigt også i strid med § 19 »eller grundsætningen i denne bestemmelse«, at boligselskabet ikke blev underrettet af statsamtet om den verserende klagesag, før statsamtet traf sin afgørelse.