- Side 315 -
...typer af sager. Disse regler stiller i en vis udstrækning øgede krav til sagsbehandlingen i forhold til de krav, forvaltningsloven stiller, f.eks. en videregående pligt til partshøring end forvaltningslovens § 19. Derudover stiller speciallovgivningen krav, som ikke kendes i forvaltningsloven, f.eks. krav om hurtig sagsbehandling og helhedsprincippet.
- Side 325 -
...vidtgående indgreb som husundersøgelse og visse andre tvangsindgreb ikke er afgørelser. Meningen med denne lov er netop at sørge for, at disse beslutninger bliver underkastet de fleste af forvaltningslovens regler og derudover at skræddersy nogle regler om varsling og notatpligt, der passer til netop denne type af beslutninger. Se kapitel 7, C, 6.
(...)
- Side 327 -
...indkvarteret på samme asylcenter, skulle flytte fra hinanden, da kvinden var mindreårig (17 år), var en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Da der ikke var partshørt eller givet en begrundelse i overensstemmelse med forvaltningslovens §§ 19 og 22, blev afgørelsen underkendt som ugyldig, og hver af ægtefællerne blev tilkendt en godtgørelse på 10.000 kr.
- Side 330 -
...institutionen var indtrådt i retten til. Sagen gav anledning til, at der i 2018 blev indført bestemmelser i sygedagpengeloven og lov om aktiv socialpolitik, der i en vis udstrækning begrænser kommunernes pligt og ret til at udlevere oplysninger om dagpengemodtagere til deres arbejdsgivere; jf. § 68 a i sygedagpengeloven og § 69 v i lov om aktiv socialpolitik.
- Side 375 -
...medansøgere, uanset at oplysningerne om samtlige ansøgere er indgået på en samlet sag om besættelse af den pågældende stilling. Denne begrænsning har i øvrigt til følge, at pligten til partshøring i sådanne sager ikke omfatter oplysninger, der angår sammenligningen af ansøgere, inden den endelige udvælgelse sker, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 4.
- Side 381 -
...over oplysningerne i medfør af forvaltningslovens § 19, stk. 1. Efter den dagældende bestemmelse i forvaltningslovens § 15 (nu § 15 b) kunne daginstitutionens ret til at blive partshørt ikke begrænses og videregivelsen af oplysningerne om A’s helbredsforhold var derfor berettiget og ikke i strid med reglerne i forvaltningsloven og persondataloven.
(...)
»§ 68 a. En arbejdsgiver har ikke ret til efter forvaltningslovens §§ 9, 19 og 24 at blive gjort bekendt med helbredsmæssige eller lægelige oplysninger om lønmodtageren, der indgår i en sag om refusion af sygedagpenge efter § 54 i kommunen eller i Ankestyrelsen, selv om arbejdsgiveren er part i sagen, jf. dog stk. 4.
(...)
- Side 383 -
...oplysninger efter forslaget alene skulle tilgå arbejdsgiver, hvis oplysningerne vurderes at have væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine økonomiske interesser i en sag om helt eller delvist afslag på refusion, medmindre afgørende hensyn til lønmodtagers interesse i hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
- Side 395 -
Den centrale bestemmelse om partshøring er forvaltningslovens § 19, stk. 1, som har følgende indhold:
(...)
FVL § 19
(...)
- Side 397 -
...således ikke pligt efter forvaltningslovens § 19 til at præsentere parten for en foreløbig afgørelse, hvori myndigheden både redegør for sagens omstændigheder og vurderer oplysningerne på baggrund af de relevante regler, forklarer, hvorledes myndigheden fortolker retsgrundlaget, eller til at meddele, hvilken afgørelse myndigheden mener, der bør træffes.
(...)
- Side 398 -
...for parten med henblik på, at parten udtaler sig om det. Det er således det indsamlede oplysningsgrundlag, parten skal inviteres til at udtale sig om. At parten har givet udtryk for sin opfattelse af, hvorledes sagen bør falde ud, og har haft lejlighed til at argumentere herfor, er ikke altid tilstrækkeligt til at imødekomme hans ret til partshøring.
- Side 399 -
...nogle tilfælde, berettiger opfattelsen ikke til, at partshøring undlades. Mange sager viser desuden, at en sådan skråsikker tro på, at sagerne ikke indeholder fejloplysninger, er farlig. Selv meget omhyggelige myndigheder kan tage helt fejl på centrale punkter. Under alle omstændigheder åbner forvaltningslovens § 19 ikke op for en sådan tankegang.
(...)
- Side 400 -
...Dette er imidlertid ikke altid nok til at opfylde kravene i forvaltningslovens § 19. Der er både praktisk og principielt set stor forskel på løbende at spørge parten ud om hans forhold, ønsker og lignende, og den mere teknisk prægede indbydelse efter forvaltningslovens § 19 til at deltage i sagens oplysning. Se nærmere om dialogprincippet i kapitel 9.
- Side 404 -
...få et møde eller om, hvor lang frist parten skal have til at udtale sig. Myndigheden har således stor frihed til at gennemføre partshøringen. Der kan dog af loven udledes nogle minimumsbetingelser. Der skal ske en forelæggelse for parten af de oplysninger, der er omfattet af partshøringspligten, initiativet hertil skal tages af forvaltningen, par-
(...)
- Side 409 -
Ombudsmanden kritiserede, at kommunen ikke havde partshørt i overensstemmelse med forvaltningslovens § 19, stk. 1.
(...)
...tilbud til parten om at udtale sig, og det er derfor hverken påkrævet eller foreneligt med formålet at parten samtidig udspørges uddybende eller bliver indskærpet sin oplysningspligt. Partshøringen omfatter samtlige oplysninger af relevans for sagsforholdet. Det vil derfor være naturligt at partshøringen gennemføres så sent i sagsforløbet som muligt.«
(...)
Normalt vil det også stride mod formålet med forvaltningslovens § 19, hvis det ikke præciseres, at parten ikke er forpligtet til at svare. Partshøring er som anført i FOB 2001.441 ikke en partsafhøring, jf. også FOB 2012.12-8.
(...)
- Side 411 -
...som endelig afgørelse. Der er i denne som i mange andre principafgørelser ikke en nærmere forklaring på Ankestyrelsens fortolkning af retsgrundlaget. Der er således ingen juridisk forklaring på, hvorledes fremgangsmåden kan være forenelig med det klare forbud i forvaltningslovens § 19, stk. 1, mod, at der træffes afgørelse, før parten er blevet hørt.
- Side 413 -
Forvaltningslovens § 19, stk. 2
(...)
- Side 414 -
...opfølgning på to breve om at stille til syn, da A vidste, at bilen fortsat ikke var synet, da påbuddet var begrundet i faktiske forhold, som var centralt registreret, og da den løbende kontrol med syn af biler må anses for alment kendt, »fandt (retten) det ubetænkeligt, at påbuddet er meddelt uden forudgående partshøring, jf. FVL § 19, stk. 2 nr. 1«.
(...)
...undlade partshøring, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 3. Betingelsen vil være opfyldt, hvis Arbejdstilsynet støder på livsfarlige overtrædelser af arbejdsmiljøloven under et besøg på en arbejdsplads. Tilsynet vil kunne udstede påbud eller forbud med henblik på en lovliggørelse af forholdene uden først at skulle partshøre, jf. FOB 1999.726 ff.
(...)
- Side 415 -
...sikrer, at parten får oplysningerne forelagt automatisk, eller at parten bliver anmodet om at kommentere dem, jf. FOB 1990.260 og FOB 1990.484. Reglerne i den sociale retssikkerhedslovs § 4, i servicelovens § 50 og i § 19, stk. 1, i lov om social pension må antages at supplere forvaltningslovens § 19 og rejser derfor ikke spørgsmål om at fravige denne.
- Side 417 -
...partshøringsmangler, i den påklagede afgørelse. Dette giver sig udslag i, at klageinstansen enten stadfæster den påklagede afgørelse, efter at klageinstansen selv har sørget for, at parten har fået lejlighed til at udtale sig i overensstemmelse med forvaltningslovens § 19, stk. 1, eller retter fejlen ved at ændre afgørelsen i overensstemmelse med klagerens påstand.