- Side 326 -
...parterne i sagen om dennes faktiske afgørelsesgrundlag, herunder eksterne faglige vurderinger. Efter sin ordlyd forudsætter bestemmelsen i modsætning til aktindsigtsreglerne hverken direkte eller indirekte eksistensen af dokumenter, idet parten skal gøres bekendt med »bestemte oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger«.
(...)
Forvaltningslovens § 19, stk. 1, indebærer krav til datatransparens i det omfang, at høringsreglen udløses. Finder hverken undtagelserne i forvaltningsloven eller særregulering anvendelse, skal løsningen således indrettes
(...)
- Side 327 -
...antages, at sådanne digitale profiler, beregninger mv. efter omstændighederne kan være at anse som en ekstern sagkyndig vurdering. Da der i den analoge forvaltning i forbindelse med partshøring ikke skal redegøres detaljeret for, hvordan sådanne vurderinger udarbejdes, synes forvaltningslovens § 19 imidlertid ikke at stille store krav i denne henseende.
...forvaltningslovens aktindsigtsregler følger, at oplysninger, der er nedfældet i dokumenter, er undergivet forvaltningslovens aktindsigtsregler. Herudover skal oplysninger, der blot er lagret, kunne præsenteres som fakta og fagkyndige vurderinger for sagens parter, når dette er et krav efter forvaltningslovens § 19, stk. 1, og § 22, stk. 1, jf. § 24, stk. 2.