- Side 210 -
...afgørelsen, uanset om der, som anført i forvaltningslovens § 19, stk. 1, kan siges at være tale om »bestemte oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger« (jf. herom nedenfor afsnit b), ligesom pligten ikke er bundet til afgørelsesbegrebet i forvaltningslovens § 2, stk. 1. Da forvaltningsloven som ovenfor nævnt er en
(...)
- Side 211 -
...partshøring ved afgørelse af private retstvister må det formentlig antages, at der i klagesager er pligt til at høre parten vedrørende udtalelser fra førsteinstansen, hvis der heri fremføres nye argumenter eller sker uddybning af begrundelsen for den trufne afgørelse.641641. FOB 1991.173 og U 2000.2088. Se om partshøring i klagesager også nedenfor afsnit b.
(...)
b. Hovedbestemmelsen i forvaltningslovens § 19, stk. 1. Partshøring efter forvaltningsloven vedrører oplysninger om en sags faktiske grundlag og eks-
(...)
- Side 212 -
...med, at myndigheden er i besiddelse af oplysningerne eller de eksterne faglige vurderinger, b. at oplysningerne mv. er til ugunst for parten, c. at der er tale om bestemte oplysninger vedrørende sagens faktiske grundlag og eksterne faglige vurderinger (og ikke vurderinger i almindelighed), og d. at disse er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.
(...)
- Side 215 -
...tillige en betingelse for, at der er pligt til partshøring, at oplysningerne eller de eksterne faglige vurderinger er til ugunst for den pågældende part. Oplysningerne mv. er naturligvis ugunstige, hvis de kan føre til udstedelse af en bebyrdende forvaltningsakt i form af et påbud eller et forbud eller til en negativ forvaltningsakt i form af et afslag.
(...)
...dispensation vil være i strid med principperne i en lokalplan, jf. planlovens § 19, kan der meddeles afslag uden nabohøring. Derimod kan det efter omstændighederne være nødvendigt at høre ansøgeren i medfør af forvaltningslovens § 19.656656. Jf. til eksempel U 2000.2088, hvor en afgørelse om byggetilladelse var ugyldig på grund af manglende partshøring.
(...)
- Side 218 -
...som er omhandlet i § 19, stk. 2. Opregningen i punkterne 1-6 må antages udtømmende at gøre op med muligheden for at gøre undtagelse, jf. dog nedenfor afsnit d om den generelle undtagelsesbestemmelse i § 20, som hjemler mulighed for at undlade forudgående partshøring i visse tilfælde, når der efterfølgende gives mulighed for at begære genoptagelse.
(...)
- Side 219 -
...reguleringen og den løbende kontrol med syn af køretøjer måtte anses for alment kendt.« Ejeren blev idømt en bøde for manglende efterkommelse af påbuddet. I den situation behøvede myndigheden således ikke at høre parten i anledning af, at myndigheden lagde til grund, at bilen ikke var blevet synet eller afmeldt inden for fristen, inden den udstedte påbuddet.
(...)
- Side 221 -
...ovenfor og straks nedenfor.676676. I FOB 1991.227 fandt ombudsmanden ikke, at tjenestemandslovens § 20, stk. 1, hvorefter parten skal have udleveret en fremstilling af sagens faktiske omstændigheder og have adgang til at afgive en skriftlig udtalelse om fremstillingen, er en lovbestemmelse, der er omfattet af forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 6.
(...)
- Side 223 -
...pågældende havde et »uheldigt personligt image«, »adfærdsproblemer« og ikke blev opfattet som en »positiv medspiller«. Se også FOB 2008.174 og FOB 2011 20-7. Kravet til detaljeringsgraden i høringsgrundlaget afhænger dog af afgørelsestypen og de konkrete omstændigheder. Hvor der er tale om masseafgørelser, til eksempel opsigelse af et større antal
(...)
- Side 224 -
...et møde. Se tillige FOB 2000.261. Partens udtalelse vil da enten kunne afgives straks efter forelæggelsen af oplysningerne eller inden for en frist. Er partens svar mundtligt, skal myndigheden notere svaret efter offentlighedslovens § 13, hvis svaret indeholder nye oplysninger (vedrørende sagens faktiske omstændigheder) af betydning for afgørelsen.
- Side 236 -
...landsretten må beskrivelsen af hendes helbredstilstand dog antages at svare til, hvad der er forholdsvis almindeligt for en person, der er sygemeldt som følge af en krisetilstand efter en uansøgt afskedigelse. Der må endvidere lægges vægt på, at den påtænkte afgørelse om bortfald af dagpengerefusion var bebyrdende for vuggestuen, at vuggestuens ledelse, der