- Side 123 -
...nogle partsrettigheder. Dette gælder en notatpligt3030. Jf. nærmere nedenfor s. 151 f. om notatpligt. (§ 4), pligt til varsling af indgreb (§ 5),3131. Jf. nærmere nedenfor s. 199 f. pligt for myndighedens personale til at legitimere sig ved kontrolbesøg (§ 6) og pligt til at udarbejde rapport om kontrolbesøg (§ 8).3232. Jf. nærmere nedenfor s. 200.
- Side 145 -
...der i en række tilfælde skal partshøres, inden der træffes afgørelse. Endelig må der antages at gælde en ulovbestemt pligt til at gøre parter opmærksomme på sager, der verserer om dem.8585. Jf. UfR 2000.2088 V, jf. nedenfor. I hvert fald hvor sagerne har en vis betydning.8686. Jf. om hele denne problemstilling nedenfor s. 189 ff. om partshøring mv.
- Side 159 -
...nyt formål.117117. Hertil skal i øvrigt bemærkes, at en modtagende myndighed ofte vil skulle give meddelelse til den registrerede efter databeskyttelsesforordningens art. 14 og/eller efter partshøringsreglen i forvaltningslovens § 19. I denne forbindelse vil den registrerede have mulighed for at anfægte oplysningerne. (Se nærmere nedenfor s. 166 ff.)
- Side 167 -
...pligt forsømmes. Der skal gives meddelelse om, hvor længe oplysninger opbevares. For danske forvaltningsmyndigheder må det formentlig være tilstrækkeligt, at der henvises til hovedindholdet i arkivreglerne (jf. nedenfor s. 259). Hvis oplysningerne ikke er indsamlet hos den registrerede, skal den dataansvarlige oplyse om kilden til personoplysningerne.
- Side 189 -
Partshøringspligten er reguleret dels i forvaltningslovens §§ 19-20, dels på uskrevet grundlag, jf. nærmere nedenfor. Partshøring er endvidere sikret i EU’s Charter om grundlæggende rettigheder, art. 41, stk. 2.
- Side 190 -
...rolle i sagen ofte være parten ubekendt. Hvis oplysningerne er tilsendt parten i kraft af meddelelsespligten i databeskyttelsesforordningens art. 13-14, kan dette ikke i sig selv antages at gøre oplysningerne »kendte« i forvaltningslovens § 19’s forstand. Forvaltningen har ofte stadig pligt til partshøring vedr. »ukendte« oplysninger, selv om disse er
- Side 192 -
...modstående hensyn taler for det.192192. Jf. nærmere Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer, 2013, s. 570 ff. Det er valgfrit for forvaltningen, om den vil benytte sig af undtagelsesbestemmelserne. Partshøring kan altid foretages, også selv om undtagelserne kan bruges, og i øvrigt gælder det også, at der kan foretages partshøring, selv om betin-
(...)
- Side 193 -
...udsættelse af sagen, som en partshøring kan medføre. En sag bør fx ikke udsættes, hvis der er fare for liv eller sundhed, fx en bygning, der er ved at falde sammen, eller et usødygtigt skib, der er ved at forlade havnen. En udsættelse af sagen kan evt. begrænses ved fastsættelse af en kort frist for parten til at fremsætte udtalelse, jf. stk. 1, i.f.
(...)
- Side 194 -
...er besværlig eller bekostelig. Undtagelsen finder især anvendelse på plan- og miljøområderne. Her kan der være mange personer, der opfylder betingelserne for partsstatus, men disse kan være svære at udpege konkret. Her har forvaltningen først pligt til partshøring, når parterne henvender sig og gør opmærksom på deres partsstatus (manifesterer sig).
(...)
Partshøringen kan endvidere undlades, hvis forelæggelsen af oplysningerne eller vurderingerne vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5. Dette kan fx være tilfældet, hvis parten (eller én af flere parter) er svær at komme i kontakt med som følge af manglende oplysninger om bopæl el.lign.
(...)
- Side 195 -
...betingelser for at kunne fravige partshøringspligten i forvaltningsloven, nemlig at de både sikrer ret til at udtale sig og sikrer adgang til sagens oplysninger.195195. I FOB 2003.504 antog Ombudsmanden, at proceduren ved vejsyn ikke kunne erstatte partshøring. Vejsyn giver ikke parterne lejlighed til at gøre sig bekendt med det faktiske afgørelsesgrundlag.
- Side 196 -
...parten kan være skriftlig eller mundtlig. Der er ikke krav på et egentligt møde med forvaltningen, fx en sagsbehandler, med henblik på afgivelse af udtalelse, men blot at man har mulighed for, at en medarbejder kan notere udtalelsen, hvis man ønsker at afgive den mundtligt, jf. også offentlighedslovens § 13 om notatpligt. Der er således heller ikke ret
- Side 197 -
...for partshøring i § 19, stk. 1, ikke er opfyldt, fx hvis der ikke er tale om en oplysning til ugunst for parten.204204. Jf. Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer, 2013, s. 523 ff. og Steen Rønsholdt, Forvaltningsret Retssikkerhed Proces Sagsbehandling, 4. udg., 2014, s. 421 f. og 441 ff. En udvidelse kræver en konkret stillingtagen til den
(...)
- Side 198 -
...gælder som god forvaltningsskik (men altså ikke som en retlig pligt) ved personalebeslutninger, der ikke er egentlige afgørelser, fx væsentlige stillingsændringer mv., selvom disse ikke er begrundet i bebrejdelsesmæssige forhold, men alene hvis der er tale om væsentlige beslutninger.206206. Jf. Jon Andersen og Elizabeth Bøggild Nielsen i UfR 2008 B 175.
(...)
- Side 199 -
...lovligheden af tilladelsen. Dette stred ifølge landsretten mod »grundsætningen i forvaltningslovens § 19 eller ulovbestemte principper om partshøring«. Det var i øvrigt også i strid med § 19 »eller grundsætningen i denne bestemmelse«, at boligselskabet ikke blev underrettet af statsamtet om den verserende klagesag, før statsamtet traf sin afgørelse.