- Side 125 -
...notatpligt200200. Jf. nærmere nedenfor s. 153 f. om notatpligt. (§ 4), pligt til varsling af indgreb (§ 5),201201. Jf. nærmere nedenfor s. 201 f. pligt for myndighedens personale til at legitimere sig ved kontrolbesøg (§ 6)202202. Jf. nærmere nedenfor s. 515 ff. og pligt til at udarbejde rapport om kontrolbesøg (§ 8).203203. Jf. nærmere nedenfor s. 202.
- Side 147 -
...i en række tilfælde skal partshøres, inden der træffes afgørelse. Endelig må der antages at gælde en ulovbestemt pligt til at gøre parter opmærksomme på sager, der verserer om dem.256256. Jf. UfR 2000.2088 V, jf. nedenfor. I hvert fald hvor sagerne har en vis betydning.257257. Jf. om hele denne problemstilling nedenfor s. 191 ff. om partshøring mv.
- Side 161 -
...nyt formål.288288. Hertil skal i øvrigt bemærkes, at en modtagende myndighed ofte vil skulle give meddelelse til den registrerede efter databeskyttelsesforordningens art. 14 og/eller efter partshøringsreglen i forvaltningslovens § 19. I denne forbindelse vil den registrerede have mulighed for at anfægte oplysningerne. (Se nærmere nedenfor s. 168 ff.)
- Side 169 -
...pligt forsømmes. Der skal gives meddelelse om, hvor længe oplysninger opbevares. For danske forvaltningsmyndigheder må det formentlig være tilstrækkeligt, at der henvises til hovedindholdet i arkivreglerne (jf. nedenfor s. 261). Hvis oplysningerne ikke er indsamlet hos den registrerede, skal den dataansvarlige oplyse om kilden til personoplysningerne.
- Side 191 -
Partshøringspligten er reguleret dels i forvaltningslovens §§ 19-20, dels på uskrevet grundlag, jf. nærmere nedenfor. Partshøring er endvidere sikret i EU’s Charter om grundlæggende rettigheder, art. 41, stk. 2.
- Side 193 -
...databeskyttelsesforordningen ikke nødvendigvis indeholder alle faktuelle oplysninger, men alene de informationer, som databeskyttelsesforordningen kræver (formål mv.). Derimod vil pligten til partshøring ofte bortfalde, hvis parten allerede på andet grundlag har fået sagen udleveret, fx ved aktindsigt (og der ikke efterfølgende er tilgået sagen nye oplysninger).
- Side 195 -
...valgfrit for forvaltningen, om den vil benytte sig af undtagelsesbestemmelserne. Partshøring kan altid foretages, også selv om undtagelserne kan bruges, og i øvrigt gælder det også, at der kan foretages partshøring, selv om betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt. Som det gælder for de fleste af forvaltningslovens regler, er der tale om minimumsregler.
(...)
...udsættelse af sagen, som en partshøring kan medføre. En sag bør fx ikke udsættes, hvis der er fare for liv eller sundhed, fx en bygning, der er ved at falde sammen, eller et usødygtigt skib, der er ved at forlade havnen. En udsættelse af sagen kan evt. begrænses ved fastsættelse af en kort frist for parten til at fremsætte udtalelse, jf. stk. 1, i.f.
(...)
- Side 196 -
...lille praktisk anvendelsesområde. Der skal på den ene side være tale om en personkreds, der er så afgrænset, at personerne i det hele taget har partsstatus; ellers er de slet ikke omfattet af partshøringspligten. På den anden side skal der være tale om en så ubestemt kreds, at partshøringen er besværlig eller bekostelig. Undtagelsen finder især anven-
(...)
- Side 197 -
Partshøringen kan endvidere undlades, hvis forelæggelsen af oplysningerne eller vurderingerne vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5. Dette kan fx være tilfældet, hvis parten (eller én af flere parter) er svær at komme i kontakt med som følge af manglende oplysninger om bopæl el.lign.
(...)
...betingelser for at kunne fravige partshøringspligten i forvaltningsloven, nemlig at de både sikrer ret til at udtale sig og sikrer adgang til sagens oplysninger.368368. I FOB 2003.504 antog Ombudsmanden, at proceduren ved vejsyn ikke kunne erstatte partshøring. Vejsyn giver ikke parterne lejlighed til at gøre sig bekendt med det faktiske afgørelsesgrundlag.
- Side 198 -
...fortsætte under partshøringen, men selve den endelige afgørelse skal udsættes. Der kan sættes en frist for parten til fremsættelse af udtalelse, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 1 i.f. Der er ikke formkrav til partens udtalelse, og sammenholdt med det almindelige forvaltningsretlige princip om, at der ikke er formkrav til henvendelser til forvaltningen,
- Side 199 -
...udtaler, at det følger af god forvaltningsskik, at der partshøres svarende til forvaltningslovens regler, men uden for forvaltningslovens anvendelsesområde, hvor parten skønnes at have interesse i høring (fx faktisk forvaltningsvirksomhed, ikke-afgørelsessager mv.) og/eller uden for selve partshøringsreglens område, dvs. når betingelserne for parts-
(...)
- Side 200 -
...gælder som god forvaltningsskik (men altså ikke som en retlig pligt) ved personalebeslutninger, der ikke er egentlige afgørelser, fx væsentlige stillingsændringer mv., selvom disse ikke er begrundet i bebrejdelsesmæssige forhold, men alene hvis der er tale om væsentlige beslutninger.379379. Jf. Jon Andersen og Elizabeth Bøggild Nielsen i UfR 2008 B 175.
(...)
- Side 201 -
...lovligheden af tilladelsen. Dette stred ifølge landsretten mod »grundsætningen i forvaltningslovens § 19 eller ulovbestemte principper om partshøring«. Det var i øvrigt også i strid med § 19 »eller grundsætningen i denne bestemmelse«, at boligselskabet ikke blev underrettet af statsamtet om den verserende klagesag, før statsamtet traf sin afgørelse.