- Side 211 -
...mellem parterne. Retsgrundsætningen supplerer forvaltningslovens § 19. Det kalder man, at forvaltningsloven er en minimumslov.295295. Se Holm 1986, s 227 ff. og f.eks. Gammeltoft-Hansen 2003, s. 65 ff. Dertil kommer, at en forvaltningsmyndighed har mulighed for at supplere med yderligere rettigheder – forudsat at det ikke strider mod andre regler.
- Side 217 -
I forvaltningslovens § 19, stk. 1, findes hovedreglen om partshøring. Bestemmelsen lyder sådan:
(...)
- Side 218 -
Som det fremgår, skal høring af en virksomhed (eller andre parter) efter forvaltningslovens § 19, stk. 1, ske på den afgørende forvaltningsmyndigheds initiativ. Pligten til partshøring udløses, når fire betingelser er opfyldt.304304. Fenger 2013, s. 540 ff., Revsbech 2014, s. 198 ff., Bønsing 2013, s. 178 ff. og Rønsholdt 2014, s. 425 ff.
- Side 219 -
Der findes en række undtagelser til pligten til partshøring i forvaltningslovens § 19, stk. 2, og i § 20.
(...)
- Side 220 -
...samtidig være sådan, at parten eller parterne ikke kan bidrage med yderligere materiale, som kan påvirke oplysningernes betydning for afgørelsen. Det følger af udtrykket »sagens karakter«. Det betyder, at undtagelsen i § 19, stk. 2, nr. 1 ikke er specielt brugbar i sager, hvor afgørelsen træffes efter en samlet vurdering af de relevante forhold i sagen.
(...)
...følger af § 19, stk. 2, nr. 3, at partens interesse i at blive hørt kan vige for væsentlige offentlige eller private interesser, som f.eks. akut fare for sikkerhed eller sundhed. Man skal dog huske, at der ikke er krav om skriftlig partshøring – og det ofte vil være muligt for en forvaltningsmyndighed at partshøre ret hurtigt, hvis det gøres mundtligt.
(...)
...Tanken bag bestemmelsen er, at de hensyn, som begrunder, at der undtages fra partsaktindsigt, har samme betydning, når der partshøres. En virksomhed skal ikke få kendskab til undtagne oplysninger gennem en partshøring – og tilsvarende skal andre parter ikke få kendskab til virksomhedens forhold, hvis de ikke har adgang til aktindsigt i oplysningerne.
(...)
...stk. 5, tager højde for, at der i nogle sager kan være mange personer, der har partsstatus, og at det samtidig kan være vanskeligt at afgrænse kredsen. I sådanne tilfælde risikerer partshøring at give væsentlige administrative vanskeligheder. Bestemmelsen giver derfor forvaltningsmyndighederne adgang til at lade være med at partshøre, hvis en afgø-
(...)
- Side 221 -
...følger af lovens § 19, stk. 2, nr. 6. Forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 6 betyder ikke, at bestemmelser i lovgivningen, som stiller parten dårligere end forvaltningslovens § 19, aldrig skal bruges. Det skal dog fremgå tydeligt af fortolkningsfaktorerne, at det har været meningen at fravige forvaltningsloven og give borgerne en dårligere retsstilling.
- Side 222 -
Myndigheden kan også her fastsætte en frist for virksomheden eller andre parters afgivelse af udtalelsen. I forvaltningslovens § 21, stk. 2, er en række undtagelser fra retten til at afgive en udtalelse. Undtagelserne svarer til forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 2, 3 og 6.