- Side 551 -
...12-18 tillige skal iagttages i forbindelse med beslutninger om iværksættelse af tvangsindgreb efter retssikkerhedsloven. Sådanne tvangsindgreb vil ikke altid resultere i en afgørelsessag over for den pågældende. Med hensyn til helbredsoplysninger i sundhedssektoren findes reglerne om aktindsigt for den, oplysningerne angår, i sundhedslovens kapitel 8.
- Side 559 -
...part aktindsigt i navnene på sagsbehandlerne i medfør af ekstraheringsreglen i forvaltningslovens § 14 a. Dette udgangspunkt kan kun fraviges i de formentlig ganske sjældne tilfælde, hvor oplysningen om navnene vil kunne undtages efter en af bestemmelserne om undtagelse af oplysninger i forvaltningslovens §§ 15-15 b, jf. FOB 2009 4-3 og FOB 2010 12-1.
- Side 561 -
Er både sagen som sådan og det enkelte dokument undergivet aktindsigt, må det overvejes, om der er oplysninger i dokumentet, der skal eller dog kan tilbageholdes. Denne problemstilling reguleres af forvaltningslovens §§ 15-15 b.
- Side 563 -
Forvaltningslovens § 15 b, nr. 1-3, opregner en række hensyn til offentlige interesser, der kan begrunde begrænsninger i partsaktindsigten.
- Side 565 -
...§ 30, nr. 1, og forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 – alle former for oplysninger om enkeltpersoners private forhold, se om disse bestemmelser kapitel 10, afsnit 3.4.5.2. Oplysninger vedrørende enkeltpersoner, der ikke ville kunne undtages efter i offentlighedslovens § 30, nr. 1, vil aldrig kunne undtages efter forvaltningslovens § 15 b, nr. 5.