- Side 804 -
...må være indstillet på og tage højde for ved sine angivelser i tilbuddet«. Fra nyere praksis se Exodraft Energy HP A/S mod Billund Varmeværk A.m.b.a., 5. november 2024, hvor klagenævnet også vurderede, at det var uden betydning at en af virksomhederne vuderede, at en række oplysninger ikke var forretningshemmeligheder, modsat de øvrige virksomheder.
- Side 808 -
...nr. 5, idet en konkurrerende virksomheds kendskab til en tilbudsgivers konkrete prissætning og interne prisopbygninger vil kunne indebære en nærliggende risiko for, at tilbudsgiverens konkurrenceevne skades med et økonomisk tab til følge.« Klagenævnet henviser således til, at der er tale om fast praksis, at delpriser vil kunne undtages aktindsigt.
(...)
- Side 809 -
Forvaltningslovens § 15 c indeholder en tilsvarende bestemmelse som offentlighedslovens § 30, nr. 2. I Højesterets dom af 29. november 2010, Konkurrencestyrelsen mod FC Nordsjælland, U 2011.616 H, har Højesteret taget stilling til anvendelsen af denne bestemmelse, der på dette tidspunkt var indeholdt i forvaltningslovens § 15.
- Side 822 -
I forvaltningslovens §§ 15-15 b er der opregnet en række forskellige hensyn, som kan føre til, at en oplysning ikke er undergivet aktindsigt. Forvaltningslovens § 15 indeholder en tilsvarende bestemmelse til
(...)
- Side 823 -
...den privates konkurrenceevne, herunder som tilbudsgiver i kommende udbud, såfremt der gives aktindsigt i oplysningerne. Der skal derfor være en nærliggende risiko for væsentlig økonomisk skadevirkning, for at oplysningerne kan undtages fra aktindsigtsadgangen. Der vil i den forbindelse modsat offentlighedsloven skulle foretages en interesseafvejning.
(...)
Forvaltningslovens § 15 giver i modsætning til forvaltningslovens § 12 og § 14 kun hjemmel til at undtage oplysninger og ikke hele dokumenter fra adgangen til aktindsigt. Det indebærer, at de oplysninger, der er undtaget fra aktindsigten, må ekstraheres (slettes) i dokumentet, således at tilbudsgiver kan få aktindsigt i de øvrige dele af dokumentet.