- Side 224 -
...fremgår, skal der både efter § 22, stk. 1 og 2, være tale om afgørende hensyn. Det indebærer, at der skal være nærliggende fare for, at de pågældende interesser lider skade af væsentlig betydning.7272. Se til sammenligning om offentlighedslovens § 8 kapitel 7, afsnit 2.3.3.5, og om forvaltningslovens §§ 15, 15 a og 15 b i afsnit 6.2.3.3 i dette kapitel.
- Side 249 -
...kan begrænse adgangen til partsaktindsigt (jf. § 9, stk. 5) – i modsætning til offentlighedsloven, hvorefter specielle tavshedspligtsregler fortrænger adgangen til almindelig dokumentoffentlighed.175175. Smh. forvaltningslovens § 9, stk. 5, og offentlighedslovens § 35. Den bedre retsstilling viser sig også ved, at partens begæring om aktindsigt efter
- Side 258 -
...ressourcemæssige betragtninger, jf. FOB 2004.198. Se i øvrigt Sune Troels Poulsen, Søren Hvilsted og Torsten Bie Andersen i U 2012 B.379. I § 15 er nævnt hensynet til statens sikkerhed og rigets forsvar, og i § 15 a, stk. 2, hensynet til rigets udenrigspolitiske interesser mv. I § 15 a, stk. 1, nævnes fortrolighed, der følger af bl.a. EU-retlige forpligtelser.
(...)
- Side 259 -
...vuggestuen, at vuggestuens ledelse, der modtog oplysningerne, havde tavshedspligt, og at oplysningerne i statusattesten havde væsentlig betydning for vuggestuens mulighed for at vurdere og – eventuelt efter drøftelse med [medarbejderen] – kommentere, om kommunen havde tilstrækkeligt grundlag for at træffe afgørelse om bortfald af hendes sygedagpenge.«
- Side 263 -
...tænkes ganske særlige omstændigheder, hvor selv oplysningen om, at visse oplysninger er tilbageholdt, ikke bør videregives. Dette kan således i sjældne tilfælde ske af hensyn til den pågældende part selv.232232. Jf. Vejledning nr. 11740 af 4. december 1986 om forvaltningsloven, pkt. 83-86. Smh. hvad der gælder efter sundhedslovens kap. 8 (§ 37, stk. 3).