- Side 516 -
...Kvælstofafgiftsloven, Opløsningsmiddelafgiftsloven og Pvc-afgiftsloven. Disse loves straffebestemmelser har i princippet enslydende indhold med udgangspunkt i den skatte- og afgiftsstrafferetlige modelbestemmelse, jf. ovenfor p. 28. Som eksempel på en forbrugsafgiftsstraffebestemmelse kan angives Chokoladeafgiftslovens § 26, der pr. 1. januar 2025 har følgende ordlyd:
- Side 517 -
...afgiftssvig af særlig grov karakter, kan forholdet kvalificeres under STRFL § 289, således at strafferammen er indtil 8 års fængsel. Denne strafferetlige skærpelse af en afgiftsunddragelse aktualiseres navnlig, når den unddragne afgift overstiger 500.000 kr. Efter praksis behandles hver afgiftsart for sig, således at der ved afgørelsen af, om 500.000-
- Side 519 -
Chokoladeafgiftslovens § 26, stk. 1, nr. 2, omfatter en kriminalisering af nærmere angivne forpligtelser, herunder pligten til registrering i § 3, pligten til at føre afgiftsregnskab i § 12, pligten til udarbejdelse af faktura i § 13 etc. Nogle af overtrædelserne udgør unddragelsesforbrydelser, andre ordensforbrydelser.
Chokoladeafgiftslovens § 26, stk. 2, giver hjemmel til at pålægge strafansvar for overtrædelse af administrative forskrifter i det omfang, disse indeholder straffebestemmelsen.
Chokoladeafgiftslovens § 26, stk. 1, nr. 4, hjemler sædvanlig »selskabsansvar« for juridiske personer og visse personligt drevne virksomheder efter reglerne i STRFL §§ 25-27, jf. ovenfor p. 141 ff.
- Side 520 -
...skabt hjemmel til udmåling af skærpet bøde, hvis en overtrædelse medfører, at det ikke er muligt at konstatere, om der er betalt afgift efter forbrugsafgiftslovgivningen. Da disse vanskeligheder navnlig var udtalt for unddragen mineralvandsafgift, benævnes disse skærpede bøder typisk som »cola-bøder«, jf. hertil Chokoladeafgiftslovens § 26, stk. 6.