Bekendtgørelse om toldbehandling Kapitel 1

Denne konsoliderede version af bekendtgørelse om toldbehandling er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 456 af 9. maj 2025

Kapitel 1 Import af varer
§ 1

Varer, der importeres til det danske toldområde, og som ikke er i fri omsætning i EU's toldområde, og varer, der indføres i det danske toldområde fra et sted i EU's toldområde, der er beliggende uden for EU's moms- eller punktafgiftsområde eller uden for begge, skal angives i overensstemmelse med EU’s bestemmelser herom.

Stk. 2 Skatteforvaltningen kan fravige stk. 1, når Danmark ved mellemfolkelig aftale har forpligtet sig dertil, eller når omstændighederne taler derfor.

Stk. 3 Når klarereren eller dennes repræsentant i overensstemmelse med EU’s bestemmelser herom indgiver en elektronisk angivelse til Skatteforvaltningen, skal dette ske på den måde og i det format, som Skatteforvaltningen fastsætter.

Stk. 4 Skatteforvaltningen kan i særlige tilfælde give tilladelse til at anvende andre metoder end elektronisk angivelse til indgivelse af angivelsen. En sådan angivelse skal indgives til det nærmeste anviste toldsted i forhold til indpassagen i det danske toldområde, jf. dog § 3.

Stk. 5 Angivelsen skal indeholde de oplysninger og koder, der fastsættes af Skatteforvaltningen i overensstemmelse med EU’s bestemmelser herom.

Stk. 6 Angivelsen skal indeholde eller være vedlagt sådanne oplysninger og erklæringer, der er nødvendige for Skatteforvaltningens tilsyn og kontrol med udenrigshandelsstatistikken, med import af varer efter afgiftslovgivningen samt med de forbud og restriktioner, der er fastsat for import af varer af den pågældende art. Skatteforvaltningen kan indrømme lettelser i denne angivelsespligt, når omstændighederne taler derfor.

Stk. 7 Den, der indgiver en elektronisk toldangivelse, skal være registreret for import i Danmark hos Erhvervsstyrelsen. Anmeldelse til registrering samt anmeldelse af ændringer i registrerede forhold skal ske før angivelse foretages.

Stk. 8 Adgang til Skatteforvaltningens elektroniske importsystem sker efter forudgående tilladelse fra Skatteforvaltningen. I tilfælde af misbrug af systemadgang, kan Skatteforvaltningen udelukke fortsat systemadgang.

§ 2

Varer skal ved ankomst til det danske toldområde frembydes for Skatteforvaltningen på et af følgende steder:

  • 1) Toldsteder anvist af Skatteforvaltningen.

  • 2) En godkendt modtagers adresse i henhold til EU’s forsendelsesprocedure.

  • 3) En lagerfacilitet, der er godkendt til midlertidig opbevaring, og som er beliggende i en toldgodkendt dansk havn eller lufthavn.

  • 4) Andre steder som Skatteforvaltningen har godkendt i overensstemmelse med artikel 115 i den delegerede forordning (EU) 2015/2446.

Stk. 2 Skatteforvaltningen kan bestemme, hvilke indretninger der skal være på frembydelsesstedet.

§ 3

Varer, der ved importen er under EU’s forsendelsesprocedure, kan viderebefordres til steder i det danske toldområde, hvor der kan foretages ekspedition vedrørende forsendelserne, medmindre § 20 finder anvendelse. En forsendelse skal hurtigst muligt bringes frem hertil, hvor den straks skal afsluttes. Angivelse skal finde sted samtidig hermed.

Toldangivelse
§ 4

Skatteforvaltningen skal umiddelbart efter tidspunktet for antagelse af toldangivelsen give meddelelse om, hvorvidt varerne er frigivet, udtaget til kontrol eller afventer Skatteforvaltningens manuelle sagsbehandling.

Stk. 2 De enkelte toldsteder kan udskyde den i stk. 1 nævnte meddelelse i op til 2 timer. Udskydelsen regnes fra antagelsestidspunktet eller toldstedets førstkommende ekspeditionstidspunkt.

Stk. 3 Hvis varerne er omfattet af forbud og/eller restriktioner, kan klarereren først disponere over varerne, når disse bestemmelser er opfyldt, og Skatteforvaltningen har givet meddelelse om, at varerne er frigivet. Forbud og restriktioner kan gælde som følge af:

  • 1) mængdemæssige begrænsninger og foranstaltninger eller

  • 2) sundhedsmæssige, sikkerhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske eller andre grunde.

§ 5

Skatteforvaltningen kan nægte at lade varer henføre under en toldprocedure på grundlag af en forenklet angivelse, hvis en klarerer regelmæssigt indgiver forenklede angivelser uden at være i besiddelse af en bevilling hertil.

Stk. 2 Skatteforvaltningen kan nægte at lade varer henføre under en toldprocedure på grundlag af en forenklet angivelse, jf. artikel 166 i EU-toldkodeksen, hvis det ud fra angivelsens oplysninger om varernes art, mængde eller værdi må anses for betænkeligt at lade varerne overgå til den ansøgte toldprocedure grundet ufuldstændig dokumentation eller manglende data.

Stk. 3 I tilfælde, hvor den forenklede angivelse er indgivet som følge af manglende eller ufuldstændige dokumenter, der er nødvendige for, at varerne tillades indført toldfrit eller mod nedsat told, afkræver Skatteforvaltningen klarereren fornøden sikkerhed for told og afgifter. Sikkerhedsstillelsen kan for klarerere, der har kredit med told og afgifter efter toldlovens § 30, ske efter tilsvarende regler som gælder for afregning af told, jf. denne bekendtgørelses §§ 35 og 36.

§ 6

Den, der indgiver en forenklet angivelse på vegne af en klarerer, der er hjemmehørende i det danske toldområde, skal snarest muligt underrette klarereren om, at angivelse har fundet sted. Den, der indgiver angivelsen, har bevisbyrden for, at underretning har fundet sted.

§ 7

I tilfælde af, at en person indgiver en forenklet angivelse eller foretager en indskrivning i klarererens regnskaber, skal en klarerer indgive en supplerende angivelse med de oplysninger, der er nødvendige for den pågældende toldprocedure.

Stk. 2 Den supplerende angivelse til den forenklede angivelse skal indgives inden for følgende frister:

  • 1) 10 dage efter varernes frigivelse, når klarereren på tidspunktet for indgivelse af den forenklede angivelse ikke har bevilling til henstand med toldskyld.

  • 2) 30 dage efter varernes frigivelse, hvis der ikke er opstået toldskyld ved indgivelse af den forenklede angivelse.

  • 3) Den 2. hverdag i den kalendermåned, der følger efter den kalendermåned, i hvilken varerne på en forenklet angivelse er frigivet, når klarereren på tidspunktet for indgivelse af den forenklede angivelse har bevilling til henstand med toldskyld.

Stk. 3 Er oplysningerne om varernes værdi ændret i forhold til den forenklede angivelse, skal oplysningerne om varens værdi angives på ny.

Stk. 4 Foreligger de nødvendige dokumenter og oplysninger til bekræftelse af toldværdien ikke, beregnes told og afgifter på grundlag af den i toldangivelsen angivne værdi, hvis Skatteforvaltningen kan godkende den. I tilfælde, hvor Skatteforvaltningen ikke kan godkende den angivne værdi, eller der ikke er angivet en værdi, beregnes told og afgifter på grundlag af en af disse myndigheder skønsmæssigt ansat passende toldværdi i henhold til toldlovens § 13.

Stk. 5 I forbindelse med en bevilling til indskrivning i klarererens regnskab skal fristen for indgivelse af en supplerende angivelse fastsættes i overensstemmelse med stk. 2.

Midlertidig opbevaring
§ 8

Skatteforvaltningen kan, i overensstemmelse med de EU fastsatte bestemmelser om drift af lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring, efter ansøgning give virksomheder bevilling til at drive lagerfacilitet til midlertidig opbevaring.

Stk. 2 Skatteforvaltningen kan, med henblik på at der kan føres tilstrækkeligt tilsyn med oplagte varer, fastsætte nærmere vilkår for bevillingens anvendelse.

§ 9

Skatteforvaltningen skal umiddelbart efter varernes frembydelse give meddelelse om, hvorvidt varerne kan oplægges på den angivne lagerfacilitet til midlertidig opbevaring eller er udtaget til kontrol. Såfremt Skatteforvaltningen har udtaget varerne til kontrol, må varerne ikke fraflyttes frembydelsesstedet uden forudgående tilladelse fra Skatteforvaltningen. Varerne er først godkendt til oplæggelse på den angivne lagerfacilitet til midlertidig opbevaring, når kontrollen er afsluttet.

Stk. 2 De enkelte toldsteder kan udskyde den i stk. 1 nævnte meddelelse i op til 2 timer. Udskydelsen regnes fra frembydelsestidspunktet.

§ 10

Varer under midlertidig opbevaring er ikke til fri disposition, og varernes primæremballage må derfor ikke åbnes uden forudgående tilladelse fra Skatteforvaltningen.

§ 11

Overdragelse indenfor det danske toldområde af varer, der er under midlertidig opbevaring, fra en bevillingshavers lagerfacilitet til en anden bevillingshavers lagerfacilitet, skal forud for flytning af varerne anmeldes elektronisk til Skatteforvaltningen af den overdragende bevillingshaver på den måde, der fastsættes af Skatteforvaltningen.

Stk. 2 Overdrageren skal samtidig med anmeldelsen til Skatteforvaltningen underrette indehaveren af bevillingen til den lagerfacilitet til midlertidig opbevaring, som varerne flyttes til, om at varerne vil blive afsendt. Overdrageren har bevisbyrden for, at underretning har fundet sted.

Stk. 3 Indehaveren af bevillingen til at drive den lagerfacilitet til midlertidig opbevaring, som varerne flyttes til, skal elektronisk bekræfte modtagelsen af varerne overfor Skatteforvaltningen på den måde, der fastsættes af Skatteforvaltningen.

§ 12

Flytning af varer mellem to lagerfaciliteter, der er omfattet af en enkelt bevilling til drift af lagerfaciliteter for midlertidig opbevaring, og som begge er beliggende i det danske toldområde, skal forud for flytningen anmeldes til Skatteforvaltningen af bevillingshaveren på den måde, der fastsættes af Skatteforvaltningen.

§ 13

Når varer, der er oplagt på en lagerfacilitet for midlertidig opbevaring, er angivet til en efterfølgende toldprocedure eller reeksport, må bevillingshaveren for den pågældende lagerfacilitet først udlevere varerne, når Skatteforvaltningen har frigivet varerne til det angivne formål.

Stk. 2 Når varer under midlertidig opbevaring angives til en efterfølgende toldprocedure eller reeksport i form af en indskrivning i klarererens regnskab, jf. artikel 182 i EU-toldkodeksen, er klarereren forpligtiget til at underrette bevillingshaver for lagerfaciliteten til midlertidig opbevaring om, at varerne er frigivet til en efterfølgende toldprocedure eller reeksport. Underretningen skal mindst indeholde lokalt referencenummer (LRN) på toldangivelsen, varernes bruttovægt, henvisning til den oprindelige angivelse til midlertidig opbevaring af de opbevarede varer og tidspunktet for varernes frigivelse til den efterfølgende toldprocedure eller reeksport.

Stk. 3 Hvis varerne ikke er frigivet til en efterfølgende toldprocedure eller reeksport, kan Skatteforvaltningen efter skriftlig anmodning give tilladelse til, at varerne afstås til fordel for statskassen uden udgift for statskassen. Bevillingshaver fritages herved for betaling af told og afgifter, jf. dog § 24, stk. 2.

§ 14

Det påhviler bevillingshaver for en lagerfacilitet til midlertidig opbevaring at sikre, at varer, der er oplagt på lagerfaciliteten, angives til en toldprocedure eller reeksport, inden fristen for opbevaring af varerne på lagerfaciliteten ophører.

§ 15

Fristen for afslutning af midlertidig opbevaring efter EU-toldkodeksen afbrydes ikke ved overdragelse eller flytning af varer mellem lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring.

Stk. 2 Senest ved udløbet af fristen nævnt i stk. 1 skal varerne angives til en toldprocedure eller reeksport. Varerne anses som angivet til en toldprocedure eller reeksport den dato, hvor Skatteforvaltningen har antaget angivelsen eller modtaget reeksportmeddelelse.

Stk. 3 Varerne skal forblive på den lagerfacilitet, som er oplyst i angivelsen til midlertidig opbevaring, indtil varerne er frigivet til en toldprocedure eller til reeksport eller kan overdrages eller flyttes til en anden godkendt lagerfacilitet.

§ 16

Ved angivelse af varer til midlertidig opbevaring skal den, der indgiver angivelsen, snarest muligt underrette bevillingshaver for den pågældende lagerfacilitet om, at angivelse har fundet sted. Den, der indgiver angivelsen, har bevisbyrden for, at underretning har fundet sted.

Regler for importangivelser
§ 17

Angivelsen antages af Skatteforvaltningen, når Skatteforvaltningen har konstateret, at varerne er frembudt, forudsat at angivelsen indeholder de for toldproceduren eller den midlertidige opbevaring nødvendige oplysninger.

Stk. 2 For varer, der indføres med skib eller luftfartøj, frembydes varerne automatisk, når føreren indgiver meddelelse om transportmidlets ankomst, jf. §§ 42 og 51, forudsat at Skatteforvaltningen forud for frembydelsen elektronisk har modtaget og registreret en angivelse, der svarer til de frembudte varer.

§ 18

Er varerne ikke senest i forbindelse med frembydelsen omfattet af en elektronisk angivelse, påhviler det følgende personer at angive varerne til midlertidig opbevaring:

  • 1) Den bevillingshaver, som i ankomstdeklarationen er anført som ansvarlig for lagerfaciliteten for midlertidig opbevaring, hvis varerne ankommer med skib eller fly, jf. §§ 43 og 52.

  • 2) Den godkendte modtager, som modtager varer under en forsendelsesprocedure.

  • 3) I andre tilfælde den person, som frembyder varerne på et toldsted.

Stk. 2 Enhver, der fra tredjeland og fra steder, der er beliggende inden for EU’s toldområde, men uden for EU’s moms- eller punktafgiftsområde eller uden for begge, modtager varer, som ved en fejltagelse ikke er blevet angivet, skal straks underrette Skatteforvaltningen om varernes modtagelse.

§ 19

En transportør eller dennes repræsentant hæfter for told og afgifter på varerne, indtil disse er angivet.

Stk. 2 Klarereren hæfter for told og afgifter på varer, som er angivet, jf. dog stk. 3.

Stk. 3 Den, der har bevilling til drift af lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring, hæfter for told og afgifter på varer, der er modtaget på vedkommendes lagerfacilitet.

Stk. 4 Den person, som midlertidigt opbevarer varer på andre tilladte steder end en lagerfacilitet til midlertidig opbevaring, jf. artikel 115 i delegeret forordning (EU) 2015/2246, hæfter for told og afgifter på varerne.

§ 20

Særlige import- eller transitbestemmelser, der er fastsat af sundhedsmæssige, sikkerhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske eller andre grunde, skal iagttages snarest efter varernes ankomst til det danske toldområde fra tredjelande, når dette er foreskrevet i de pågældende bestemmelser.

§ 21

Varer, hvis emballage efter Skatteforvaltningens skøn er beskadiget på sådan vis, at de ikke kan tillades fraført toldstedet uden at være henført under en toldprocedure, skal altid angives til en toldprocedure, og varerne må ikke fraføres toldstedet forinden toldbehandling har fundet sted, medmindre forudgående tilladelse hertil er meddelt af Skatteforvaltningen.

Stk. 2 Varer, for hvilke der ved ankomsten til det danske toldområde ikke er indgivet en angivelse til oplæggelse på en lagerfacilitet for midlertidig opbevaring eller en forud indgivet toldangivelse i overensstemmelse med artikel 171 i EU-toldkodeksen, som Skatteforvaltningen kan godkende og antage i forbindelse med varernes ankomst, skal straks frembydes og angives til opbevaring på en lagerfacilitet for midlertidig opbevaring, der er beliggende i den toldhavn eller toldlufthavn, hvor varerne er losset.

Dokumentation
§ 22

Dokumentation og oplysninger, der er nødvendige for toldbehandlingen, skal opbevares sammen med øvrigt regnskabsmateriale i mindst 5 år fra udgangen af det regnskabsår materialet vedrører og skal på begæring udleveres til Skatteforvaltningen.

Stk. 2 Når rejsende i overensstemmelse med de i EU-toldkodeksen fastsatte bestemmelser indgiver en papirbaseret toldangivelse, eller i andre tilfælde, hvor Skatteforvaltningen i overensstemmelse med § 1, stk. 4, giver tilladelse til, at der indgives en papirbaseret toldangivelse, skal angivelsen være vedlagt den dokumentation (fakturaer, fragtbreve, oprindelsesdokumenter, bevillinger, tilførselsanmeldelser, fabrikanterklæringer, importtilladelser m.v.), som efter Skatteforvaltningens skøn er nødvendig for toldbehandlingens gennemførelse.

Stk. 3 Når personer i overensstemmelse med de i EU-toldkodeksen fastsatte bestemmelser indgiver en mundtlig toldangivelse til et toldsted, skal den dokumentation (fakturaer, fragtbreve, oprindelsesdokumenter, bevillinger, tilførselsanmeldelser, fabrikanterklæringer, importtilladelser m.v.), som efter Skatteforvaltningens skøn er nødvendig for toldbehandlingens gennemførelse, samtidig fremlægges for toldstedet.

Toldmæssig undersøgelse m.v.
§ 23

Ved toldangivelse eller angivelse til midlertidig opbevaring er Skatteforvaltningen berettiget til at foretage enhver undersøgelse af varerne, der er nødvendig for udøvelse af kontrol, og til uden erstatning at udtage prøver af varerne i det omfang, det er nødvendigt for at undersøge deres beskaffenhed.

Stk. 2 Klarereren eller dennes repræsentant skal yde den nødvendige assistance i forbindelse med undersøgelse og prøveudtagning (transport, ud- og indpakning, opvejning, opmåling m.v.). I tilfælde af, at klarereren ikke yder assistance, kan Skatteforvaltningen tilkalde sagkyndig bistand hertil. Omkostninger i forbindelse med undersøgelse og prøveudtagning, herunder omkostninger til sagkyndig bistand, afholdes af klarereren.

Stk. 3 Klarereren er berettiget til efter undersøgelsens afslutning på begæring at få de udtagne prøver tilbageleveret i det omfang, varerne ikke er blevet tilintetgjort i forbindelse med kontrollen, og Skatteforvaltningen ikke længere har brug for dem.

Stk. 4 Ved fastsættelse af told og afgifter på de angivne varer kan den del af varerne, der er udtaget af Skatteforvaltningen som prøve, ikke fradrages i den angivne mængde eller værdi.

§ 24

Varer, der ikke kan frigives, fordi den nødvendige dokumentation ikke foreligger, kan af Skatteforvaltningen tages i bevaring eller lignende, sælges, tilintetgøres eller pålægges reeksport.

Stk. 2 Frigivelse til klarererens disposition af eventuelt affald og rester hidrørende fra varers tilintetgørelse finder sted på det beskatningsgrundlag, som konstateres eller anerkendes af Skatteforvaltningen på tilintetgørelsestidspunktet.

§ 25

Skatteforvaltningen kan efter ansøgning give en ihændehaver af varer under toldtilsyn tilladelse til at undersøge eller udtage prøver af varerne, før angivelse foretages, navnlig med henblik på at fastslå varernes tarifering, mængde, toldværdi eller toldmæssige status. Ansøgning herom skal indgives på den af Skatteforvaltningen fastsatte måde. Omkostningerne ved udpakning, vejning, genindpakning og anden håndtering af varerne eller til analyse af de udtagne prøver afholdes af ansøgeren.