Bøger, som nævner AB 92 § 22

- Side 289 -

AB 92 § 22, stk. 7, fastslår, at entreprenøren ikke kan fremkomme med yderligere krav, efter at bygherren har modtaget en såkaldt »slutopgørelse«. Betydningen af en slutopgørelse undersøges i afsnit 2.

Læs på Jurabibliotek


Forældelsesloven – et udgangspunkt

Hvis der ved ekstraarbejder ikke træffes aftale om tidspunktet for betaling, kan entreprenøren – i de tilfælde, hvor AB 92 er vedtaget – kræve betaling efter acontobetalingssystemet, jf. AB 92 § 22, stk. 5. Ifølge acontobetalingssystemet i AB 92 § 22, stk. 1, har entreprenøren én gang hver måned ret til

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 290 -

...modtage betaling senest 15 arbejdsdage efter, at bygherren har modtaget begæringen. 15-dages fristen giver bygherren mulighed for at kontrollere det udførte arbejde, herunder om entreprenørens krav er berettiget. Da der tale om løbedage medfører det ikke udskydelse af forfaldsdagen, jf. AB 92 § 22, stk. 11. Se også AB 92-betænkningen (1993), s. 97.

Læs på Jurabibliotek


Slutopgørelsens præklusive virkning

...92-betænkningen (1993), s. 100 f. Entreprenøren skal efter afleveringen fremsende en endelig og fuldstændig opgørelse – en såkaldt slutopgørelse – til bygherren, herunder over tilgodehavender for alle ekstraarbejder. Efter at bygherren har modtaget slutopgørelsen, kan entreprenøren som udgangspunkt ikke fremkomme med yderligere krav, jf. AB 92 § 22, stk. 7.

Læs på Jurabibliotek


Hvad er en slutopgørelse?

En slutopgørelse kan have vidtrækkende konsekvenser for en entreprenør. AB 92 § 22, stk. 7, fastslår, at entreprenøren ikke kan fremkomme med

Læs på Jurabibliotek



Entreprenøren sender slutopgørelsen

- Side 292 -

...22, stk. 7, fastslår, at entreprenøren efter afleveringen skal fremsende »en endelig og fuldstændig opgørelse, herunder over tilgodehavender for alle ekstraarbejder. Efter at bygherren har modtaget denne slutopgørelse, kan entreprenøren ikke fremkomme med yderligere krav – bortset fra sådanne, der er taget specificeret forbehold om i slutopgørelsen«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...modsætning til stk. 7 kun omfatter krav på vederlag for ekstraarbejder, der udføres som regningsarbejder, og for løn- og prisstigninger. Efter stk. 9 er følgende krav ikke omfattet af den præklusive virkning: Vederlag for ekstraarbejder, der betales i henhold til fast pris eller på grundlag af enhedspriser. Disse ekstraarbejder er bygherren bekendt med.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 293 -

...praktikere (1993), s. 80, hvor det anføres, at »et sådant forbehold må ikke være generelt ved f.eks. blot at henvise til »yderligere krav«, men skal være specificeret i en sådan grad, at bygherren er klar over, hvad forbeholdet sigter til, eventuelt suppleret med en angivelse af kravets størrelsesorden«. Se også Hørlyck, Entreprise (2014), s. 282.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 294 -

...at være bekendt med ekstraarbejderne. Se nedenstående illustrerende afgørelser: 602 602. KFE 1977.16 VBA, KFE 1983.63 VBA og KFE 1991.152 VBA baserer sig på de præklusive bestemmelser i AB 72 § 26, stk. 16, og ikke på de nuværende i AB 92 § 22, stk. 7. Bestemmelserne er dog ens, hvorfor kendelserne antages at være illustrerende for retsstillingen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 295 -

...entreprenøren fremsendt en faktura med teksten »endelig opgørelse«. Umiddelbart forinden havde parterne korresponderet om forskellige krav på vederlag for ekstraarbejder, der ikke var medtaget i opgørelsen. Voldgiftsretten fandt derfor ikke, at underentreprenøren var afskåret fra at fremsætte yderligere krav, idet bygherren var vidende om entreprenørens krav.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvirring om retsstillingen for parterne. 604 604. Se kritikken af skriftlighedskravet i AB 92 § 14, stk. 2, i kapitel 11, afsnit 2.2. Det er kritisabelt, at AB 92 § 22, stk. 7, ikke er formuleret, så den svarer til, hvad der er gældende ret – nemlig at den præklusive virkning gives et helt andet (lempeligere) indhold i rets- og voldgiftspraksis.

Læs på Jurabibliotek


Entreprenøren sender ikke en slutopgørelse trods opfordring

...nuanceret i forhold til de tidligere AB’er, jf. AB 92-betænkningen (1993), s. 100. Baggrunden for de differentierede frister skyldes, at hoved- og anlægsentreprenører, i modsætning til fagentreprenører, skal have mulighed for at afklare deres mellemværende med eventuelle underentreprenører, inden de selv kan opgøre deres endelige krav over for bygherren.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 296 -

...(25, 35 eller 60 arbejdsdage efter afleveringen). Der er knyttet præklusive retsvirkninger til overskridelse af denne 10-dages frist. Hvis entreprenøren ikke fremsender slutopgørelsen inden for 10 arbejdsdage, efter at bygherren har opfordret ham dertil, vil entreprenøren fortabe »krav på vederlag for ekstraarbejder, der udføres som regningsarbejder«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...at der er indgået en aftale om, at entreprenøren skal udføre et bestemt arbejde til en bestemt pris, og dette arbejde er udført« (udh. her). Se afsnit 2.2. Som bestemmelsen er formuleret, kan entreprenøren fremkomme med yderligere krav på ekstraarbejder, som er faktureret, og ekstraarbejder udført i henhold til tilbud, fast pris eller enhedspriser.

Læs på Jurabibliotek


Entreprenørens passivitet

Entreprenørens krav prækluderes ikke, hvis entreprenøren slet ikke sender slutopgørelsen efter AB 92 § 22, stk. 7, og bygherren heller ikke anmoder om en slutopgørelse efter stk. 9. Som udgangspunkt forældes entreprenørens krav på betaling for ekstraarbejder i disse tilfælde efter forældelsesloven.

Læs på Jurabibliotek