- Side 214 -
...virkningerne af vikarlovens §§ 5-6, efterlader imidlertid ikke tvivl om bestemmelsernes formål om at sikre vikarerne faste stillinger i brugervirksomhederne, herunder særligt hvor der tages højde for vikarlovens § 4, og dens opgør med de klausuler, der forhindrer, at en vikar efter udsendelsens ophør kan tage ansættelse direkte i brugervirksomheden.
- Side 216 -
Efter ordlyden af vikarlovens § 6, skal vikaren, medmindre forskelsbehandling kan begrundes sagligt,
- Side 220 -
...respektive landes implementeringslove henviste til sprogversioner af vikardirektivet i andre medlemslande. Mens ordlyden i både den norske og svenske implementering af bestemmelsen således blev bestemt på baggrund af blandt andet den engelske sprogversion af direktivet, blev ordlyden i vikarlovens § 6, bestemt under henvisning til den svenske og engelske
- Side 222 -
...konsekvensanalysen betoner relevansen af de sociale tiltag som en vigtig faktor for den fulde integration af vikaren. Det er ved afgrænsningen af de »kollektive faciliteter og goder« samtidig relevant at inddrage konsekvensanalysens forudsætning om, at der ved at give vikaren adgang til brugervirksomhedens »kollektive faciliteter og goder« ikke tilsigtes
- Side 225 -
...økonomisk forudsætning om, at brugervirksomheden påføres begrænsede meromkostninger eller slet ingen, men således at en facilitet eller et gode, når det først er rubriceret under brugervirksomhedens pligter efter vikarlovens § 6, ikke derefter kan løftes ud af bestemmelsen på grund af økonomien og de omkostninger, som konkret måtte være forbundet dermed.
I de foregående afsnit er der redegjort for det EU-retlige grundlag bag vikarlovens § 6, og hvordan vikardirektivets artikel 6, stk. 4, er implementeret i norsk og svensk ret. Afgrænsningen af brugervirksomhedens pligter efter § 6,
- Side 227 -
...baggrund af gennemgangen ovenfor kunne opstilles følgende retningslinjer441441. For afdækningen af om en række konkrete vilkår mv. i brugervirksomheden er omfattet af vikarlovens § 6, henvises der til Abrahamson, Anne Marie. (2014). Vikarloven med kommentarer. Karnov Group. S. 155 ff. til brug for afgrænsningen af anvendelsesområdet for vikarlovens § 6:
- Side 230 -
...kollektive faciliteter og goder. Til uddybning heraf443443. Beskæftigelsesministeriet. (2013) Forslag til lov om vikarers retstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v. (fremsat af beskæftigelsesministeren). 2012/1 LF nr. 209 af 17/04/2013. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser. Til § 6. fremgår det, at en objektiv grund kan bestå i, at
- Side 232 -
Kapitlet afdækker brugervirksomhedens forpligtelser efter vikarlovens §§ 5 og 6, men med særligt fokus på § 6. Der peges på, at det er usikkert, hvordan afgrænsningen af de »kollektive faciliteter og goder« skal foretages, herunder i forhold til aflønningsbegrebet, der påhviler vikarbureauet efter ligebehandlingsprincippet.