- Side 70 -
...og Gram Mortensen 2003, s. 57 og FT 1978-79, tillæg A, sp. 3450. Godkendelsesordningen skal medvirke til en sikring af, at udbygningen af de kollektive varmeforsyningssystemer sker i overensstemmelse med de oprindelige kommunale varmeforsyningsplaner samt de i projektbekendtgørelsen fremsatte betingelser.44 Jf. Aagaard og Gram Mortensen 2003, s. 57.
- Side 80 -
...kommunalbestyrelsens behandling af projekter vedrørende varmeforsyning er dobbelt. Dels skal der foretages en planmæssig vurdering, som skal sikre de overordnede og lokale planmæssige hensyn, dels skal der foretages en projektmæssig vurdering, som skal sikre valget af den mest samfundsøkonomiske løsning, anlæggets tekniske forsvarlighed og brugermæssige hensyn.
- Side 84 -
...Thomsen, Christensen og Schønau 2004, s. 12 f. og Gammeltoft-Hansen m.fl. 2002, s. 152 ff. Det følger ikke af varmeforsyningslovens § 4, stk. 1, at projektgodkendelse skal foregå på et møde i kommunalbestyrelsen. Der er heller ingen andre indikationer af, at der ved bestemmelsen i varmeforsyningsloven er søgt indlagt et forbud mod intern delegation.
- Side 88 -
...Ministerens samtykke vil derfor som udgangspunkt være påkrævet, når et anlæg eller ændringer i et eksisterende anlæg har regionale eller landsplanmæssige konsekvenser.3131 Jf. Aagaard og Gram Mortensen 2003, s. 59. Det fremgår af lovbemærkningerne, at muligheden kun forudsættes anvendt i sjældne undtagelsestilfælde.3232 Jf. Gravesen m.fl. 2004, s. 53.
(...)
...af projektbekendtgørelsens § 27, at Energistyrelsen i særlige tilfælde kan bestemme, at afgørelse om projektgodkendelse træffes af styrelsen i stedet for af kommunalbestyrelsen. Når Energistyrelsen overtager godkendelseskompetencen, træder styrelsen i kommunalbestyrelsens sted, hvorfor Energistyrelsens afgørelse kan indbringes for Energiklagenævnet.
(...)
Figur D11 Har kommunen haft projekter, som er blevet godkendt af ministeren efter varmeforsyningslovens § 4, stk. 2?