Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.
- Side 399 -
...forbyde andre at gøre brug af eget navn. Navneretten er udtryk for et adkomstprincip. I modsætning hertil bygger varemærkeretten på prioriteringsprincippet. I relation til markedsføringslovens § 22 er det dog accepteret, at personer må leve med rimelige begrænsninger, hvis der er en reel forvekslingsfare.777777. Se herom i Koktvedgaard 1965, s. 225 ff.
(...)
- Side 401 -
...forvekslingsrisiko med Jensen’s Bøfhus. Retten lagde vægt på, at Jensen i sig selv var et »særdeles udbredt dansk efternavn, der ikke i sig selv er egnet til at adskille varer og tjenesteydelser«. Rækkevidden af højesteretsdommen er i al fald, at der i forhold til brugen af eget navn næppe kan statueres identifikation mellem et kapitalselskab og dets ejer.