Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.
- Side 397 -
Det såkaldte homonymi-problem vedrører retten til at benytte eget navn, uanset at der derved sker en »krænkelse« af andres rettigheder.816816. For varemærker er den erhvervsmæssige brug af eget navn reguleret i varemærkelovens § 5, nr. 1. Der tages i dansk ret vidtgående hensyn til, at personer kan benytte eget navn som er-
(...)
- Side 398 -
...Navneretten er udtryk for et adkomstprincip. I modsætning hertil bygger varemærkeretten på prioriteringsprincippet. I relation til markedsføringslovens § 18 er det dog accepteret, at personer må leve med rimelige begrænsninger, hvis der er en reel forvekslingsfare.817817. Se herom i Heide-Jørgensen 2012, s. 347 f. og især Koktvedgaard 1965, s. 225 ff.
(...)
- Side 399 -
...forvekslingsrisiko med Jensen’s Bøfhus. Retten lagde vægt på, at Jensen i sig selv var et »særdeles udbredt dansk efternavn, der ikke i sig selv er egnet til at adskille varer og tjenesteydelser«. Rækkevidden af højesteretsdommen er i al fald, at der i forhold til brugen af eget navn næppe kan statueres identifikation mellem et kapitalselskab og dets ejer.