Bøger, som nævner Varemærkeloven § 4

Hvad er indholdet af varemærkeretten?

- Side 137 -

...brug, er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller tegnet er identisk med eller ligner varemærket, og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket, jf. VML § 4, stk. 2, nr. 1 og 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

3 forbyde brugen også for varer eller tjenesteydelser af anden art, hvis dennes varemærke er »velkendt her i landet«, og brugen uden rimelig grund medfører en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renommé eller skader særpræget eller renomméet, jf. VML § 4, stk. 2, nr. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kommerciel effekt her. Hvis f.eks. teksten er på dansk og priserne er angivet i DKK, er denne betingelse normalt opfyldt, og det udgør derfor et ulovligt »udbud« af varer, jf. VML § 4, stk. 3, nr. 2, at tilbyde mærkevarer til salg uden samtykke fra den danske rettighedshaver. Se nærmere Schovsbo/Rosenmeier/Salung Petersen, »Immaterialret«, s. 536 f.

Læs på Jurabibliotek



Erhvervsmæssig brug som varemærke

- Side 138 -

Erhvervsmæssig anvendelse omfatter erhvervsmæssig brug af ethvert tegn i forbindelse med varer eller tjenesteydelser, såsom at anbringe tegnet på varer eller på deres emballage eller at udbyde, markedsføre og at importere eller eksportere varerne under det pågældende tegn, jf. VML § 4, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


Risiko for forveksling og produktreglen

...registreringsbekendtgørelsen, § 2, stk. 1, nr. 2. Klasseregistreringen er vigtig af ordensmæssige grunde, men den er ikke afgørende for den materielle retsstilling. Det betyder, at man ikke automatisk kan forhindre andre i at bruge ens varemærke for alle de varer, som man har registreret det for. Afgørende er den konkrete erhvervsmæssige brug. Dette

Læs på Jurabibliotek



Velkendte varemærker

- Side 139 -

Beskyttelsen efter VML § 4, stk. 2, omfatter en utilbørlig udnyttelse af »varemærket«. Det er i den forbindelse klart, at en direkte brug af et velkendt varemærke normalt er omfattet. Beskyttelsen rækker imidlertid videre og omfatter også mærker, som har til følge, at den berørte kundekreds »skaber en sammenhæng« mellem tegnet og varemærket.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 140 -

...på en iøjnefaldende måde og i kombination med ordene »VERDENS BEDSTE« skrevet med store røde bogstaver i reklamen. Hensigten med brugen var således ikke at oplyse forbrugerne om, at restauranten var blevet kåret som »verdens bedste«, men at henlede opmærksomheden på sig selv og at snylte på den aura af eksklusivitet, som er nyttet til NOMA-mærket.

Læs på Jurabibliotek



Domæneloven og Klagenævnet for domænenavne

- Side 144 -

...overstiger indklagedes f.eks. ved, at klager bedre kan udnytte navnets signalværdi, DNL § 25, stk. 1– er registreret for at kunne sælges til klageren til ågerpris, genere ham eller på illoyal måde hindre ham i at få sit varemærke eller navn registreret som domænenavn, jf. DNL § 25, stk. 1, som også kan anvendes, hvis den indklagede ikke udøver erhverv.

Læs på Jurabibliotek