Bøger, som nævner Udlændingeloven § 9a

Bemærk, at § 9a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9a, om det har en betydning.

Udlændingelovens regulering

- Side 289 -

Udlændingelovens § 9 a

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 290 -

...der er repræsentanter fra både arbejdsgiversiden og lønmodtagersiden som medlemmer. Arbejdsmarkedsrådene varetager en række arbejdsmarkedsrelaterede opgaver, herunder at koordinere virksomhedsindsatsen og indsatsen rettet mod områder med mangel på arbejdskraft og områder med høj ledighed. Arbejdsmarkedsrådene har også til opgave at indgå i et samspil

Læs på Jurabibliotek



Beløbsordningen

- Side 294 -

...med en sammenlagt årlig indkomst over beløbsgrænsen kunne ikke føre til en ændret vurdering, idet der, jfr. ordlyden af (dengang) udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, skulle være tale om en årlig indkomst i det samme ansættelsesforhold, hvorfor den sammenlagte årlige indkomst fra eventuelt flere ansættelsesforhold ikke kunne indgå i vurderingen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 296 -

...periode på 12 måneder, ikke overstiger 180 dage fra udlændingens indrejse i Danmark. Det omfatter altså bl.a. udlændinge med opholdstilladelse efter positivlisten, herunder den for faglærte, beløbsordningen, forskere, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer, fodermestre og driftsledere og udlændinge med ophold efter fast track-ordningen.

Læs på Jurabibliotek



Positivlisten

- Side 300 -

Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en udlænding, der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft. Det er de jobkategorier, der er omfattet af den såkaldte positivliste.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 301 -

...af 29. december 2020 (udlændingebekendtgørelsen), § 19, at opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, er betinget af, at ansættelsen er inden for et fagområde, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft, altså er på positivlisten. Samt at denne liste bliver opdateret hvert år den 1. januar og den 1. juli.. Arbejdsmarkedsba-

Læs på Jurabibliotek



Positivliste for faglærte

- Side 305 -

...udlændingebekendtgørelsen – bekendtgørelse nr. 2260 af 29. december 2020 om udlændinges adgang her til landet.. Styrelsen for International Rekruttering og Integration, der har kompetencen på området, har mulighed for at anmode de regionale arbejdsmarkedsråd om en udtalelse om, hvorvidt løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 8.

Læs på Jurabibliotek



Fast track-ordning for visse virksomheder

- Side 307 -

...udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 14, kan der gives opholds- og arbejdstilladelse til en udlænding, der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse i en såkaldt certificeret virksomhed, jfr. § 9 a, stk. 18, og som tilbydes et job inden for et af fast track-ordningens fire spor: beløbssporet, forskersporet, uddannelsessporet eller korttidsopholdssporet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 308 -

...virksomhed, eller at udlændingen skal oplære medarbejdere i den certificerede virksomhed på et højt kvalificeret niveau. Der kan eksempelvis være tale om tilfælde, hvor udlændingen er fastansat i en international koncern i udlandet og skal til Danmark for at oplære eller opgradere sine kompetencer på et højt kvalificeret niveau i virksomheden i Danmark.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 309 -

telse i en certificeret virksomhed, der skal være indbetalt gebyr for sagsbehandlingen, og endelig skal der gives en foreløbig tilladelse til at påbegynde arbejdet i overensstemmelse med udlændingelovens § 9 a, stk. 17.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 310 -

Virksomheder med mindst 20 fuldtidsansatte kan ansøge Styrelsen for International Rekruttering og Integration om at blive certificeret. Certificering kan gives for højest fire år ad gangen og forudsætter opfyldelse af en række betingelser, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 18.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 311 -

...Integration kan inddrage en certificering, hvis betingelserne for certificeringen ikke længere er til stede, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 22. Dog kan virksomheden undgå inddragelse, hvis der foreligger undskyldende omstændigheder, og virksomheden ikke tidligere er straffet for overtrædelse af udlændingeloven, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 19.

Læs på Jurabibliotek


Ophold på grund af særlige individuelle kvalifikationerФ4062048Ф

Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 7, at der kan gives opholdstilladelse til en tredjelandsstatsborger på grund af dennes individuelle kvalifikationer. Hermed er der tænkt på udlændinge, der besidder egenskaber, som er så tæt knyttet til

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 313 -

...sædvanligt fagligt arbejde, og ansøgeren var ikke tilbudt beskæftigelse på baggrund af særlige kvalifikationer, idet det måtte antages, at ansøgeren ikke var den eneste, som ville kunne varetage arbejdet som in-house kreativ designansvarlig hos virksomheden. Der måtte anses for at være tilgængelig og kvalificeret arbejdskraft i Danmark og EU/EØS-landene.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 315 -

...karakter ikke underbyggede, at den havde en sådan karakter og speciale, at det kunne begrunde ansættelse af en specialiseret kok, som skulle varetage arbejde af særlig karakter, men at ansøgeren var tilbudt ansættelse inden for almindeligt fagligt arbejde, og at det ikke var godtgjort, at restauranten havde specialiseret sig inden for det indiske køkken.

Læs på Jurabibliotek



Ansættelse inden for landbrugsområdet

- Side 317 -

...tredjelandsstatsborgere med ansættelse inden for landbrugsområdet som fodermester eller driftsleder. Almindelige landbrugsmedhjælpere er altså ikke omfattet af bestemmelsen. De vil kun kunne få opholdstilladelse, hvis de opfylder betingelserne efter en af de andre beskæftigelsesordninger. Der kan også være mulighed for indrejse som landbrugspraktikant.

Læs på Jurabibliotek



Selvstændig virksomhed og start-ups

- Side 318 -

...fremme vækst og flere arbejdspladser i Danmark er der etableret mulighed for, at udenlandske iværksættere kan etablere sig i Danmark, hvis de har en innovativ forretningsidé. Således fremgår det af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11, at der kan gives opholdstilladelse til udlændinge, som ønsker at drive selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 319 -

der arbejdes med en kvoteordning på området, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 15.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 320 -

...opbrugt under forsøgsordningen, var det vurderingen fra ministeriets side, at udvidelsen fra tidligere to til nu tre personer, der kan søge opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af en positiv vurdering fra ekspertpanelet, ville kunne sætte kvoten under pres. Samtidig ønskede man at sende et signal om, at Danmark er åben for innovative iværksættere.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...til udlændingen, jfr. udlændingelovens § 9 m, stk. 1, er sikret gennem egne midler det første år af opholdet i Danmark, jfr. udlændingelovens § 9, a, stk. 4, 2. pkt. Opholdstilladelsen er også betinget af, at udlændingen og eventuelle familiemedlemmer ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 1. pkt.

Læs på Jurabibliotek



Ny arbejdsmarkedstilknytningsordning for bl.a. flygtninge og familiesammenførteФ4062059Ф

- Side 321 -

...udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 12, (arbejdsmarkedstilknytning) og § 9 a, stk. 2, nr. 13 (jobskifte), kan i øvrigt kun indgives af en udlænding, der opholder sig lovligt i Danmark, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 6. For ansøgninger efter de øvrige beskæftigelsesordninger gælder bestemmelsen i § 9 a, stk. 5, med hensyn til, hvor ansøgningen kan indgives.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 323 -

haft en varighed af mindst 2 år, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 12.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...arbejdsmarkedstilknytning, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 23. Baggrunden herfor er, at hvis en opholdstilladelse er betinget af, at udlændingen eller dennes medfølgende ægtefælle ikke modtager offentlig hjælp til forsørgelse, så skal udlændingen ikke kunne omgå betingelsen ved efterfølgende at opnå opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 324 -

I øvrigt gælder, at hvis en udlænding nægtes forlængelse eller får inddraget en opholdstilladelse efter arbejdsmarkedstilknytningsordningen på grund af uforskyldt ledighed, meddeles den pågældende automatisk et jobsøgningsophold på tre måneder fra ansættelsens ophør med henblik på at søge nyt arbejde i Danmark, jfr. udlændingelovens § 9 a, stk. 24.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...adgang til fortsat ophold i Danmark, jfr. herved jobskiftereglen i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 13. Det er Styrelsen for International Rekruttering og Integration, der skal foretage en konkret og individuel vurdering af, om der er tale om et ansættelsesforhold inden for samme branche, og om løn- og ansættelsesvilkår er tilsvarende eller bedre.

Læs på Jurabibliotek



Formodningsafslag

- Side 328 -

I lovforslag nr. L 926161. Siden delt op i to lovforslag og vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 21. december 2020. blev der indsat en bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 26, hvorefter der mere generelt gives hjemmel til formodningsafslag på erhvervsområdet.

Læs på Jurabibliotek



Højtkvalificeret arbejdskraft til European Spallation Source (ESS)

- Side 333 -

...udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 4, hvorefter der kan meddeles opholdstilladelse til en udlænding med ophold uden for landet, hvis udlændingen ville have opfyldt betingelserne for at få opholdstilladelse efter bl.a. beskæftigelsesordningerne i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-9, 11 eller 14, hvis udlændingen havde haft ophold her i landet.

Læs på Jurabibliotek



Bibeskæftigelse

- Side 340 -

...opholds- og arbejdstilladelse8383. Bibeskæftigelsen kan både være i form af lønarbejde eller selvstændig erhvervsvirksomhed.. Tilsvarende gælder i øvrigt for forskere – hvad enten de har fået opholdstilladelse som forsker efter fast track-ordningen eller efter den almindelige ordning for forskere- og ph.d.-studerende, jfr. udlændingelovens § 14, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Tredjelandsstatsborgere, der er fritaget for arbejdstilladelse

- Side 343 -

...personale i udenlandske tog og biler i international trafik, medarbejdere på skibe i international trafik, turistførere der ledsager turister i Danmark for en kortere periode, herunder besætningsmedlemmer på krydstogtskibe og kabinepersonale, der er tjenestegørende på danske luftfartøjer, som har en vis flyvetid mellem Danmark og udlændingens hjemland.

Læs på Jurabibliotek



Længden af opholdstilladelser og jobskifte

- Side 345 -

...11, at en udlænding, der f.eks. har opholdstilladelse efter beløbsordningen eller positivlisten, og som har indgået aftale eller fået tilbud om et nyt ansættelsesforhold, efter indgivelsen af ansøgning om ny opholds- og arbejdstilladelse i medfør af det nye ansættelsesforhold gerne må opholde sig her i landet og arbejde i tiden, indtil der er taget

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 346 -

...situation vil der rent teknisk ske det, at udlændingens opholdstilladelse inddrages, men udlændingen får samtidig en ny opholdstilladelse, som dækker jobsøgningsperioden. Hvis udlændingen så finder ny ansættelse i seks-måneders perioden, kan udlændingen indgive ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2 og herefter påbegynde sit nye arbejde.

Læs på Jurabibliotek



Medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere

- Side 355 -

...blive tale om, hvis forælderen altid er blevet forsørget af personen, der har opholdstilladelse i Danmark, altid har boet sammen med den pågældende, og hvis forælderen har fulgt den pågældende under tidligere udlandsophold. I den konkrete sag var der ikke tale om disse særlige hensyn, som kunne begrunde, at der skulle meddeles tilladelse til ansøgeren.

Læs på Jurabibliotek