- Side 732 -
...Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 43. indeholder en bestemmelse om mærker. En ordregiver har mulighed for både i de tekniske specifikationer, kriterierne for tildeling eller vilkårene for kontraktens udførelse at kræve, at et indkøb er forsynet med et bestemt mærke, som dokumentation for specifikke egenskaber, når visse betingelser er opfyldt.
- Side 733 -
Udbudslovens § 46, stk. 1, angiver, at en ordregiver i de tekniske specifikationer, kriterierne for tildeling eller vilkårene for kontraktens udførelse kan
(...)
- Side 735 -
...til udbudslovens § 46 angiver som eksempel, at der ikke kan stilles krav om mærker, der eksempelvis kun kan tildeles medlemmer af bestemte brancheorganisationer, eller som alene kan opnås af en bestemt procentdel af de leverandører, der opfylder mærkekravene.4242. Lovforslag L 19 »Forslag til udbudsloven« fremsat i Folketinget 7. oktober 2015, s. 91.
- Side 736 -
Udbudslovens § 46, stk. 3, indebærer, at ordregivere, som kræver et bestemt mærke, også skal acceptere alle mærker, der opfylder tilsvarende mærkekrav. Det er tilbudsgiveren, der har bevisbyrden for, at et andet mærke svarer til det krævede mærke.
(...)
Derudover skal ordregiveren også, jf. udbudslovens § 46, stk. 4, »altid acceptere anden passende dokumentation, hvis
(...)
- Side 737 -
...har været muligt for tilbudsgiveren at få det krævede mærke (afsnit 5.3.1), mens nr. 2 omhandler situationen, hvor tilbudsgiveren har haft mulighed for at få mærket, men på trods heraf ikke har mærket alligevel (afsnit 5.3.2). Det er ikke et krav, at ordregiveren har angivet i udbudsmaterialet, at anden dokumentation i visse tilfælde kan accepteres.
Udbudslovens § 46, stk. 4, nr. 1, angiver som årsag til, at anden passende dokumentation altid skal accepteres, at en tilbudsgiver ikke har mulighed for at få det krævede mærke (eller et tilsvarende mærke) inden for den gældende frist af årsager, der ikke kan tilskrives den pågældende tilbudsgiver.
- Side 738 -
...bruge på dette, ikke i uhensigtsmæssigt omfang overstiger de ressourcer, som ordregiveren ville skulle bruge på at konstatere, at en anden tilbudsgiver er i besiddelse af det krævede mærke. I denne situation har en tilbudsgiver således ikke det krævede mærke (selv om det havde været muligt for tilbudsgiveren af få mærket inden for den gældende frist).
(...)
...til ændringsforslaget til udbudslovens § 46 fremgår: »Det er således muligt at afvise passende dokumentation, hvis ressourcerne efter en konkret vurdering i uhensigtsmæssigt omfang overstiger de ressourcer, der er forbundet med at konstatere, at tilbudsgiveren har det krævede mærke«. Med ressourcer menes både administrative og økonomiske ressourcer.