- Side 114 -
...anlægsarbejde, en tjenesteydelse eller en vare. Ofte vil de tekniske specifikationer være angivet som mindstekrav i udbudsmaterialet (se herom i afsnit 3), da ordregiver herved opnår en afgrænsning af, hvilke egenskaber det tilbudte skal besidde. Tilbud, der ikke opfylder denne tekniske afgrænsning, vil ikke imødekomme ordregivers behov og skal dermed afvises.
(...)
...til kontraktens værdi og mål. Som følge heraf rummer udbudsreglerne en række muligheder for at inddrage grønne hensyn. Dette tydeliggøres også af bilag VII til udbudsdirektivet, hvorefter tekniske specifikationer kan omfatte egenskaber angående »miljø- og klimapræstation«.22. Samme formuleringer er anvendt i lovbemærkningerne til udbudslovens § 40.
- Side 115 -
...at sætte krav. Potentielle tilbudsgivere skal på forhånd kunne vurdere, hvorvidt deres produkter og løsninger kan imødekomme ordregivers behov. Derfor skal de tekniske specifikationer være tilstrækkelig klare og fyldestgørende til, at potentielle tilbudsgivere kan identificere anskaffelsen. Til dette er mindstekrav et relevant og nødvendigt værktøj.
- Side 125 -
...kendetegnet for produkter eller ydelser fra en bestemt tilbudsgiver i de tekniske specifikationer. Udbudslovens § 423030. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 42, stk. 4. En lignende bestemmelse fandtes i 2004-udbudsdirektivets artikel 23, stk. 8. præciserer således, at ordregiver i de tekniske specifikationer, jf. udbudslovens § 40, ikke må
(...)
- Side 126 -
...tilfælde kan foretage sådanne henvisninger, når en tilstrækkelig nøjagtig og forståelig beskrivelse af kontraktens genstand ikke er muligt i henhold til § 41, stk. 1. En sådan henvisning skal efterfølges af formuleringen eller tilsvarende. Det er ordregiver, der har bevisbyrden for, at tilstrækkelig, nøjagtig og forståelig beskrivelse ikke er muligt.
(...)
- Side 127 -
...der imødekommer grønne hensyn, uagtet at dette har en konkurrencebegrænsende effekt. Her er det dog det saglige behov, der begrænser konkurrencen til de økonomiske aktører, der kan opfylde dette behov, og ikke en usaglig begrænsning ved henvisning til fabrikater, varemærker mv., der alene giver specifikke økonomiske aktører adgang til konkurrencen.