- Side 38 -
...tankerne kan man sige, at udbudslovens detaljerede og komplicerede regelsæt søges »solgt« med formålet om at sikre effektive indkøb i stedet for formål om at sikre udenlandske virksomheder adgang til offentlige kontrakter. I sidste ende er formålsbestemmelsen ikke andet end en hensigtserklæring, der set med juridiske briller derfor virker overflødig.
- Side 57 -
De udbudsretlige principper kan findes i udbudslovens § 2,9292. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 18. der angiver, at:
- Side 60 -
...lige, samt at forskellige forhold ikke må behandles ens.100100. For uddybning af ligebehandlingsprincippet kan der henvises til f.eks. Steen Treumer »Ligebehandlingsprincippet i EU’s udbudsregler«, Djøf Forlag 2000 eller Carina Risvig Hansen (nu Hamer) »Contracts not covered, or not fully covered, by the Public Sector Directive«, Djøf Forlag 2012.
- Side 62 -
...som ligebehandlingsprincippet udledes af princippet om ikke-diskrimination på baggrund af nationalitet i artikel 18 TEUF. Gennemsigtighedsprincippet er ligeledes et centralt princip i EU-udbudsretten og har til formål at skabe gennemsigtighed omkring tildelingen af offentlige kontrakter. Gennemsigtighedsprincippet indebærer, at ordregivers handlinger
- Side 64 -
...Unipersonale. Se Carina Risvig Hamer »The principle of proportionality: A balance of aims in public contracts«, European Procurement & Public Private Partnership Law Review, 2022, vol. 17, nr. 3, s. 190-201. Proportionalitetsprincippet er i 2014-udbudsdirektivet nu også udtrykkeligt nævnt i artikel 18, ligesom det er indskrevet i udbudslovens § 2.
- Side 67 -
...norske udbudslov (lov av 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven), § 4 omtaler konkurrence som et grundlæggende princip i udbudsretten. Se Trygve Gudmund Harlem Losnedahl »Konkurranseprinsippet i anskaffelsesloven § 4 – særlig om forbudet mot unødig konkurransebegrensning«, Tidsskrift for forretningsjus, 2023/2, s. 167-199.
(...)
- Side 68 -
...inhabilitet se kapitel 10). Konkurrencehensyn kan også anvendes i andre situationer, men det er mest nærliggende at vurdere hensynet i lyset af om manglende konkurrence har tilgodeset en bestemt leverandør, mens det kan være svært at argumentere for, at manglende konkurrence i sig selv er nok til at tilsidesætte en ordregivers tilrettelæggelse af et udbud.
- Side 69 -
...på saglige hensyn, f.eks. manglende konkurrence om opgaven, se kapitel 11, afsnit 11, om denne problemstilling. Af lovbemærkningerne til udbudsloven fremgår om princippet om saglighed, at uanset at det ikke eksplicit er nævnt i udbudslovens § 2, gælder der således et generelt krav om saglighed til ordregiverens håndtering af udbud, og at »[k]ravet