Bemærk, at § 171 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 171, om det har en betydning.
- Side 81 -
...2009-10 lovforslag 110. Ændret ved § 197 i lov nr. 1564 af 15. december 2015 (Udbudsloven), FT 2015, lovforslag 19, der ændrede § 2 således, at kravene om begrundelse efter udbudsdirektivet (og dermed udbudsloven) blev indskrevet i udbudslovens § 171 og dermed udgik af klagenævnslovens § 2. Ændringen medførte også små justeringer i bestemmelsens ordlyd.
- Side 82 -
...omfattet af udbudslovens afsnit IV og V. I disse tilfælde skal en begrundelse for tildelingsbeslutningen først oplyses efter anmodning fra tilbudsgiverne, jf. § 192, stk. 3 og § 193, stk. 3, se herom Carina Risvig Hamer »Grundlæggende Udbudsret« [2016] Djøf forlag, kapitel 6. Tilbudsloven indeholder ligeledes en bestemmelse om begrundelse i lovens § 14.
- Side 83 -
Bestemmelsen i lovens § 2, stk. 1, omhandler alene beslutninger, der foretages i forbindelse med udbud omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivet, forsvars- og sikkerhedsdirektivet samt koncessionsdirektivet. Udbudslovens § 171, stk. 1, har en tilsvarende bestemmelse, der angiver:
(...)
- Side 84 -
Udbudslovens § 171, stk. 1
(...)
...for kontrakter omfattet af light-regimet i udbudslovens afsnit III, jf. § 188, stk. 2. På trods af få forskelle i ordlyden af klagenævnslovens § 2, stk. 1 og udbudslovens § 171, stk. 1, er de to bestemmelser i indhold det samme. Der er således tale om den samme underretningsforpligtigelse uanset, hvilket af udbudsdirektiverne et udbud er omfattet af.
- Side 85 -
Udbudslovens § 171, stk. 1, angiver at underretning om følgende beslutninger skal ske skriftligt:
- Side 89 -
...der ikke sondret mellem tildeling af kontrakt og indgåelse af en rammeaftale. Af lovbemærkningerne til udbudslovens § 171 fremgår det, at denne sondring er fjernet for at skabe klarhed. En rammeaftale er også en kontrakt i kontroldirektivets forstand, hvilket indebærer, at ordregiveren også skal afgive en begrundelse ved tildeling af rammeaftaler.
(...)
I udbudslovens § 171, stk. 4, fremgår det om kravene til begrundelse for ordregiverens tildelingsbeslutning, at
(...)
...4, anvender også formuleringen begrundelse. Lovbemærkningerne til udbudslovens § 171 angiver, at der er foretaget en begrebsændring, således at en kort redegørelse for de relevante grunde fremover benævnes begrundelse. Der er med ændringen ikke tilsigtet at ændre kravene til indholdet af begrundelsen. Indholdet af begrundelsen skal således fortolkes
- Side 90 -
...2004-udbudsdirektivets art. 41, nu 2014-udbudsdirektivet art. 55 samt forsyningsvirksomhedsdirektivet art. 75. Bestemmelserne i hhv. udbudsdirektivets art. 55 og forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 75 er i indhold identiske, hvorfor kravene til begrundelsen er ens uanset ordlyden af klagenævnslovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, ikke er fuldt ud identiske.
(...)
- Side 93 -
...3. Ordregiveren skal imidlertid efter bestemmelsens stk. 4, nr. 1, alene begrunde, hvorfor det pågældende tilbud er uantageligt. Udbudslovens § 171, stk. 4, kan derimod ikke føre til, at den berørte tilbudsgiver, hvis tilbud er uantageligt, alene skal have underretning om, hvornår standstillperioden udløber, og grundene til, at tilbuddet er afvist.«
- Side 95 -
...hvor tilbuddene gives point på baggrund af en kvalitativ evaluering, skal pointangivelsen som udgangspunkt ledsages af forklaring på pointangivelsen og dermed de kvalitative forskelle mellem vinderens tilbud og den forbigåede tilbudsgivers tilbud, såfremt pointangivelsen ikke er tilstrækkelig selvforklarende. En underretning med rene pointangivel-
- Side 101 -
...var anført noget om de udvalgte virksomheders relative fordele i relation til de enkelte referenceområder. Det fremgik bl.a. ikke, om der blev lagt vægt på bredden i erfaringen bedømt ud fra antallet af referencer, eller om det afgørende havde været referencernes kvalitative relevans i forhold til den udbudte opgave på de enkelte referenceområder.
- Side 103 -
...der er sket en fornøden redegørelse for forløbet af forhandlingerne, jf. udbudslovens § 171, stk. 4, nr. 2, 2. pkt. En eventuel ufuldstændig redegørelse for forhandlingsforløbet kan dog ikke i sig selv føre til, at tildelingsbeslutningen annulleres«. For uddybning se kommentaren til § 13 om forskellen mellem materielle mangler og formelle mangler.
- Side 108 -
...klagenævnslovens § 2, samt udbudslovens § 171. Vedrørende klagevejledning skal ordregiveren oplyse om klagefrister og klageinstanser i udbudsbekendtgørelsen. Forvaltningslovens regler om begrundelse og klagevejledning finder dog anvendelse ved ordregiverens afgørelse om aktindsigt uanset, at afgørelsen om aktindsigt træffes efter offentlighedsloven.
- Side 133 -
...ordregiveren har afsendt underretningen efter § 2, stk. 1, nr. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 1, nr. 3, hvis underretningen er sket ad elektronisk vej, eller2 15 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt underretningen efter § 2, stk. 1, nr. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 1, nr. 3, hvis underretningen er sket pr. brev.
- Side 134 -
...kontrakten, og at der afholdes en periode, hvor kontrakten ikke må underskrives (standstill-perioden i lovens § 3). Samlet set indebærer de to dele, at der skabes mulighed for at klage over ordregiverens tildelingsbeslutning på et tidspunkt, hvor kontrakten endnu ikke er en realitet, og hvor en eventuel overtrædelse af udbudsreglerne stadig kan afhjælpes.
- Side 152 -
...tildelingsbeslutning af 14. august 2017, hvor rammeaftalen blev tildelt Uniqa. Fællesudbud Sjælland meddelte tilbudsgiverne denne beslutning i overensstemmelse med udbudslovens § 171, stk. 1, nr. 3, men indgik i strid med lov om Klagenævnet for Udbud § 3, stk. 1, nr. 1, samme dag kontrakt med Uniqa uden at overholde standstillperioden på 10 dage.«