- Side 605 -
...kan anmode ansøgeren eller tilbudsgiveren om at supplere eller præcisere dokumentation modtaget i medfør af §§ 153-155, 157 og 158.« Bestemmelsen giver samme mulighed som efter § 159, stk. 5, og vedrører blot supplerende oplysninger i relation til udvælgelsesfasen. Der vil i dette kapitel ikke blive foretaget en sondring mellem de to bestemmelser.
(...)
- Side 606 -
...medfør af artikel 45-50 forelagte dokumentation.« Bestemmelsen vedrører alene dokumentation i relation til udvælgelsesfasen, og altså ikke oplysninger, der vedrører selve tilbuddet.77. Jf. også C-599/10, Slovensko, pr. 22. Udbudslovens § 159, stk. 5, foretager derimod ikke en sondring mellem udvælgelsesfasen og tildelingsfasen (se herom i afsnit 2.3).
(...)
...supplerende oplysninger skal ske. Afsnit 2.5 uddyber, hvornår ordregiver har mulighed for at indhente oplysninger, og afsnit 2.6 diskuterer, om der i visse situationer kan være pligt til at anmode om supplerende oplysninger. Endelig behandler afsnit 2.7 den situation, at ordregiveren selv har udelukket, at der kan indhentes supplerende oplysninger.
- Side 608 -
...ligger inden for udbudslovens § 159, stk. 5, og kan også indhentes i dag.1313. For yderligere om den nu ophævede implementeringsbekendtgørelses § 12 se Jesper Fabricius »Offentlige indkøb i praksis« Karnov Group 2014, s. 408-420, samt Tobias Hjelm Andersen »De nye udbudsregler: Særligt § 12 om formelle mangler« der kan findes på udbudsportalen.dk.
- Side 614 -
...fremgår desuden af lovbemærkningerne til bestemmelsen, at der er tale om en kodificering af EU-Domstolens retspraksis, herunder C-336/12, Manova. indeholder nu mulighed for, at ordregiveren, under overholdelse af principperne i § 2, kan anmode ansøgeren eller tilbudsgiveren om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre ansøgningen eller tilbuddet.
(...)
Udbudslovens § 159, stk. 5, omtaler, at det både er oplysninger og dokumentation generelt, der kan suppleres, ligesom muligheden for at indhente supplerende oplysninger gælder såvel for udvælgelsesfasen som for tilbudsfasen.
- Side 617 -
...deadline, bør det være muligt for ordregiveren at anmode tilbudsgiverne om at supplere vareprøver, hvor sådanne mangler, og hvor ordregiveren havde krævet disse på forhånd. Dette er også i overensstemmelse med EU-Domstolens afgørelse i C-131/16, Archus sp. z o.o, der indikerer, at vareprøver kan indhentes under iagttagelse af de udbudsretlige principper.
- Side 621 -
...»... udbudsmaterialet krævede fremsendelse af det manglende dokument eller den manglende oplysning, idet ansøgeren ellers ville blive udelukket fra udbuddet. Det påhviler således den ordregivende myndighed strengt at overholde de kriterier, den selv har fastsat...«.4747. Jf. C-336/12, Manova, pr. 40. Se også C-42/13, Cartiera dell’Adda SpA, pr. 42.
(...)
- Side 622 -
...fremgår, at overtrædelse vil medføre afvisning.«5050. Lovforslag L 19 »Forslag til udbudsloven« fremsat i Folketinget 7. oktober 2015, s. 182. Klagenævnet har endnu ikke haft mulighed for at tage stilling til en sådan situation, og det kunne have været overvejet, om ikke denne del burde stå i lovteksten for at være sikker på retsstillingen fremadrettet.
- Side 624 -
...identisk formulering i relation til tildelingsfasen, og angiver, at »Ordregiveren skal i tvivlstilfælde foretage en effektiv kontrol af oplysningerne og dokumentationen i tilbuddet.« Der er således to elementer at være opmærksom på, dels hvornår der er tale om tvivlstilfælde, og dels hvad der nærmere ligger i, at der skal foretages en »effektiv kontrol«.
(...)
...oplysningerne er korrekte. Dette bør dog alene gælde i de tilfælde, hvor der er tvivl om rigtigheden af ansøgerens eller tilbudsgiverens oplysninger. Således lægger udbudslovens § 159, stk. 3, og § 164, stk. 2, op til, at ordregiveren i tvivlstilfælde skal foretage en effektiv kontrol af oplysningerne og dokumentationen i ansøgningen eller tilbuddet.