- Side 634 -
ajourføres i e-Certis.7676. Jf. art. 59, stk. 6, og art. 61 i udbudsdirektivet fra 2014. Endvidere pålægges ordregivende myndigheder primært at anvende certifikater mv., der er tilgængelige i e-Certis – dette krav fremgår også af udbudsloven.7777. § 152, stk. 3, i udbudsloven.
...økonomiske aktører have adgang til at blive optaget på sådanne officielle lister/blive certificeret. Dette gælder også offentlige enheder, der har ret til at udbyde varer og tjenesteydelser på markedet, og som dermed kan være økonomiske aktører i udbudsdirektivernes forstand.8282. C-203/14, Consorci Sanitari del Maresme, EU:C:2015:664, præmis 37-41.
(...)
- Side 636 -
...udbudsloven. I udbudslovens § 152, stk. 4, findes endvidere hjemmel til at acceptere certifikater som dokumentation i forhold til udelukkelse og egnethed.9191. Denne bestemmelse er indsat med § 1, nr. 27 i ændringen af udbudsloven i 2022. Der eksisterer i skrivende stund (maj 2022) fortsat ikke sådanne officielle lister eller certificeringsorganer i Danmark.
- Side 674 -
...oplysninger, erklæringer mv. til brug ved afgivelse af tilbud på udbud. Når oplysningerne er indhentet, udarbejder Erhvervsstyrelsen en serviceattest til virksomheden.233233. Ifølge § 152, stk. 5, i udbudsloven opkræver Erhvervsstyrelsen et gebyr som betaling for at udstede serviceattester. Bestemmelsen med indsat med ændringen af udbudsloven i 2022.
- Side 697 -
...oprindelige forskellige adgang til at kræve dokumentation for økonomisk/finansiel, hhv. faglig/teknisk formåen blev allerede fastslået i sag 76/81, Transporoute mod Ministère des travaux publics, EU:C:1982:49, præmis 9. Formentlig vil der kunne kræves samme dokumentation fra flere kilder, fx flere bankerklæringer, hvis det er begrundet i tvingende almene