- Side 339 -
...156767. Bestemmelsen bygger på udbudsdirektivets artikel 12, stk. 4. giver mulighed for, at samarbejdsaftaler indgået mellem ordregivere, ikke er omfattet af udbudsloven, når en række betingelser er opfyldt. Muligheden for horisontale samarbejder stammer fra EU-Domstolens praksis, herunder Stadtreinigung Hamburg.6868. C-480/06 Stadtreinigung Hamburg.
(...)
...der ikke kan være direkte private kapitalandele i den kontrollerede juridiske person. I præambelbetragtning 32 er det dog præciseret, at ordregivere, såsom offentligretlige organer, kan have private kapitalandele og stadigvæk deltage i et horisontalt samarbejde, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Det vil sige, at baggrunden for, at der i
(...)
- Side 342 -
...udførelsen af en fælles public service-opgave. Kravet følger af Stadtreinigung Hamburg.7676. C-480/06, Stadtreinigung Hamburg, pr. 47, hvilket blev bekræftet i C-159/11, Ordine, pr. 35. Et eksempel, hvor der ikke var tale om en public service-opgave, er kendelse af 10. februar 2014, Sønderborg Affald A/S mod Affaldsregion Nord I/S, omtalt nedenfor.
(...)
Om det horisontale samarbejde henviste klagenævnet til C-386/11, Piepenbrock, pr. 37-38, og de tre betingelser, der nu er at finde i udbudslovens § 15.
(...)
- Side 343 -
...‘ekstratilbud’, som nævnes i brevet fra Madservice Kronjylland, kan anses for aktiviteter på et åbent marked, synes denne aktivitet efter beskrivelsen og det i øvrigt oplyste at være marginal set i forhold til hovedydelsen. På det foreliggende grundlag kan tærsklen på mindre end 20 % i udbudslovens § 15, nr. 3, herefter ikke anses for overskredet.«