Bemærk, at § 147 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 147, om det har en betydning.
- Side 623 -
...kunne være tale om ændringer i tilbudsgiver, inden tildelingsbeslutningen træffes. Det grundlæggende problem er, at en ansøger eller tilbudsgiver, der ikke (officielt) er blevet prækvalificeret til at afgive tilbud, får anledning hertil, når der sker ændringer i en allerede prækvalificeret ansøgers eller tilbudsgivers identitet eller sammensætning.
(...)
- Side 625 -
...de undtagelser, der i udbudsloven er givet hertil, er det ordregiver, der beslutter, om ændringen skal tillades – selvfølgelig under overholdelse af de udbudsretlige principper om ligebehandling og gennemsigtighed. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at den skal fortolkes i overensstemmelse med EU-Domstolens dom i MT Højgaard og Züblin.
- Side 626 -
...som er uden for ansøgerens/tilbudsgivernes kontrol. Det præciseres i bemærkningerne til § 147, stk. 1, nr. 1, i forslag til udbudslov, at »forhold uden for ansøgerens/tilbudsgivernes kontrol« fx kan være konkurs eller andre forhold, der betyder, at virksomheden ikke længere kan udgøre teknisk eller økonomisk basis for ansøgeren eller tilbudsgiveren.
(...)
...de efterfølgende kan være med til at udforme tilbuddet/udføre kontrakten. Idet sådanne aftaler kan indgås mere diskret, fx ved at de kartelmedlemmer, der afstår fra at deltage, antages som underleverandører, kan man argumentere for, at reglen nok ikke forhindrer denne type aftaler. Men forbuddet er trods alt vigtigt at statuere, for at undgå tvivl.
(...)
- Side 628 -
Det er et krav i alle fire situationer, at den økonomiske aktør efter ændringen fortsat lever op til alle udvælgelseskriterier, herunder at ingen udelukkelsesgrunde finder anvendelse.22042204. Jf. § 147, stk. 2 og 3, i udbudsloven.
...er blevet udvalgt, muligheden for at få en plads som prækvalificeret ansøger. Den nye ansøger skal udpeges i overensstemmelse med den allerede foretagne udvælgelse, således at den nye ansøger skal være den, som bedst opfylder kriterierne for udvælgelse blandt de ansøgere, der ikke blev udvalgt – det er altså den »næste på listen«, der skal vælges.
(...)
...udbudsloven pålægger ordregiveren at sikre, at den nye ansøger har tilstrækkelig tid til at udarbejde et tilbud. En eventuel forlængelse af fristen er nødvendig for at sikre ligebehandling af tilbudsgiverne, men kan gøre muligheden for at øge konkurrencen ved at sikre sig, at det forudsatte antal ansøgere afgiver tilbud, mindre attraktiv for ordregiveren.