- Side 488 -
...et tredje led af den første fase, og dette led består i, at der blandt kvalificerede ansøgere sker udvælgelsen af et antal ansøgere der inviteres til at afgive tilbud.55. Udbudsdirektivets artikel 65 og udbudslovens § 145. I nærværende kapitel analyseres, hvilke kriterier ordregiver kan anvende til at frasortere de uegnede potentielle leverandører,
- Side 493 -
De nærmere krav til dokumentationen for opfyldelsen af de opstillede minimumskriterier for ansøgernes og tilbudsgivernes økonomiske, finansielle og tekniske egnethed skal ordregiverne ligeledes offentliggøre i udbudsbekendtgørelsen eller i udbudsmaterialet, jf. udbudslovens § 142.
- Side 516 -
...udvælgelseskriterier fremgår af udbudslovens §§ 140, 142-143 og 157, jf. udbudsdirektivets artikel 58 og 62. Udvælgelseskriterier har til formål at afdække, hvilke ansøgere eller tilbudsgivere der er egnede til at levere, og ikke mindst at tilvejebringe et grundlag for at frasortere de i forhold til den udbudte kontrakt uegnede ansøgere eller tilbudsgivere.
...ansøgers økonomiske og tekniske egnethed inden for de rammer, som er udstukket i udbudslovens §§ 142-143. Herved er det sikret som udgangspunkt, at der ikke kan anvendes kriterier, som f.eks. fører til forskelsbehandling af ansøgere eller tilbudsgivere fra andre medlemslande.9090. Domstolens dom af 3. juni 1992, sag C-360/89, Kommissionen mod Italien.
(...)
Ordregiverne har en vis, men begrænset, frihed til inden for rammerne af udbudslovens §§ 142-143 nærmere at fastsætte udvælgelseskriterierne og bevismidlerne. En ordregiver er ved de fleste udbud nødsaget til nærmere at præcisere, hvad det er, ordregiveren vil lægge vægt på. Dette gælder særligt krav om erfaring og teknisk formåen.
(...)
Udbudslovens § 142 autoriserer, at ordregiverne anvender økonomisk og finansiel formåen som et udvælgelseskriterium. Udbudslovens § 143 autoriserer, at ordregiverne anvender teknisk og faglig formåen som et udvælgelseskriterium.
- Side 523 -
...ordregiveren så skal begrunde i udbudsmaterialet.110110. Se Klagenævnets kendelse af 7. marts 2019, Steelco Danmark A/S, hvor ordregiver havde krævet omsætning på 10 mio. kr. i forbindelse med en delkontrakt med en estimeret værdi på 1,5 mio. kr. Der var tale om en overtrædelse, og ordregiver havde ikke angivet en legitim begrundelse for afvigelsen.
(...)
...bemærkningerne til udbudslovens § 142, stk. 2, kan det tænkes at være velbegrundet at stille højere omsætningskrav, når der er »øgede risici forbundet med kontraktens udførelse eller den kendsgerning, at kontraktens rettidige og korrekte gennemførelse er kritisk, eksempelvis fordi den udgør en nødvendig forudsætning for andre kontrakters gennemførelse«.
- Side 524 -
...dokumentationskrav der er valgt, samt hvilken anden dokumentation der skal fremlægges. Herved bliver det sikret, at tilbudsgivere ikke behøver at fremlægge mere dokumentation end krævet for at kunne dokumentere opfyldelse af udvælgelseskriterierne vedrørende økonomisk og finansiel formåen. Dette krav medvirker også til at sikre gennemsigtigheden i udbuddet.
- Side 540 -
...end 2 gange kontraktværdien som krav til den årlige omsætning, der som udgangspunkt er det maksimale niveau, ordregiver må kræve for at sikre den økonomiske formåen. Der kan udelukkende lægges vægt på en højere omsætning, hvis ordregiver undtagelsesvist har fastsat omsætningskravet højere end 2 gange kontraktens værdi, se udbudslovens § 142, stk. 2.