Bemærk, at § 137 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 137, om det har en betydning.
- Side 764 -
...af afgivne oplysninger). Sidstnævnte bestemmelse kan komme i spil, hvor der er tvivl om enhedernes opfyldelse af egnethedskravene eller hvor der er tvivl om, hvorvidt en økonomisk aktør vil kunne gennemføre de leverancer der fastsættes i kontrakten. Klagenævnet påpeger, at pligten til at indhente de nødvendige oplysninger følger af udbudslovens § 2.
(...)
...(bagatelgrænsen). Klagenævnet supplerer med at fastslå, at der dog også i disse tilfælde må tilkomme ordregiveren ”et vist skøn ved vurderingen af, om der er det fornødne sikre grundlag for at antage, at en konsortieaftale eller støtteaftale er ulovlig efter konkurrencereglerne, således at det bør føre til udelukkelse af ansøgeren eller tilbudsgiveren.”
- Side 765 -
...klagenævnet om, hvordan ordregiver bør forholde sig til potentielle konkurrenceretlige overtrædelser, når udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4, ikke er valgt. Ordregiver vil herefter først være forpligtet til at reagere, hvor de afgivne oplysninger giver anledning til tvivlstilfælde, hvorefter § 159, stk. 3, eller § 164, stk. 2, aktiveres.
- Side 771 -
...inddrages i forhold til den udbudsretlige vurdering også. Det kan overvejes, om den relevante hændelse (konkurrencebegrænsningen) også i udbudsretlig kontekst ophører, når kontrakten indgås. Dette ville have den praktiske konsekvens, at de 2 års udelukkelse, der fremgår af § 138, stk. 7, starter fra det tidspunkt, hvor den offentlige aftale indgås.
- Side 772 -
...art. 57, stk. 4, litra d) (udbudslovens § 137, nr. 4).99. Bestemmelsen blev indført med de nyere direktiver, og der er derfor ikke en lignende bestemmelse i forsvars- og sikkerhedsdirektivet 2009/81. Derimod findes en lignende bestemmelse i koncessionsdirektiv 2014/23 art. 38, stk. 7, litra e), og forsyningsvirksomhedsdirektiv 2014/25 art. 80, stk. 1.