Bemærk, at § 136 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 136, om det har en betydning.
- Side 456 -
...kontraktlige ydelse i mangelfri stand og til tiden, som denne forventning har givet sig udtryk i de økonomiske og tekniske kriterier. I nærværende kapitel analyseres, hvilke kriterier ordregiver kan anvende til at frasortere de uegnede potentielle leverandører, og hvilken dokumentation ordregiver kan kræve af ansøgere og tilbudsgivere i denne henseende.
- Side 464 -
Udelukkelsesgrundene fremgår af og udbudslovens §§ 135-137.15551555. Jf. udbudsdirektivets artikel 57. Der sondres mellem præceptive og fakultative udelukkelsesgrunde; førstnævnte er reguleret i udbudslovens §§ 135-136, og sidstnævnte i udbudslovens § 137.
(...)
- Side 465 -
...forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal anvende disse udelukkelsesgrunde, hvilket i Danmark er implementeret således, at denne kategori af ordregivere skal anvende bestemmelserne i udbudslovens §§ 135-137, § 138 og § 177, stk. 5. Andre ordregivere kan anvende udelukkelsesgrunde, men de er ikke forpligtet hertil.15591559. Jf. bekendtgørelse nr. 1624 af 15. december 2015, § 10.
- Side 466 -
...er, at de angår specifikke forhold i relation til det konkrete udbud, og det er derfor nok kun et smagsspørgsmål, om man vil benævne forholdene som præceptive eller fakultative, da udelukkelse formentlig allerede ville være dikteret eller legitimeret af ligebehandlingsbehandlingsprincippet. De tre forhold omtales yderligere nedenfor i afsnit 2.3.4.
- Side 469 -
...den pågældende virksomhed har afgivet vildledende oplysninger, som kan have væsentlig indflydelse på ordregiverens beslutninger i udbuddet. Skillelinjen mellem denne fakultative udelukkelsesgrund og den ifølge udbudslovens § 136, stk. 1, nr. 3, hjemlede præceptive udelukkelsesgrund synes at gå ved grovheden af de afgivne urigtige oplysninger. Er der
- Side 473 -
...artikel 57, stk. 4, litra e, f og h. Fællestrækket for disse tre forhold er, at de angår specifikke forhold i relation til det konkrete udbud, og det er derfor nok kun et smagsspørgsmål, om man vil benævne forholdene som præceptive eller fakultative, da udelukkelse formentlig allerede ville være dikteret eller legitimeret af ligebehandlingsprincippet.
- Side 474 -
...ordregiveren forudgående såvel har dialog med og kan modtage rådgivning fra økonomiske aktører, og som i den situation pålægger ordregiverne at træffe passende foranstaltninger for at undgå fordrejning af konkurrencen på grund af den forudgående kontakt. Denne udelukkelsesgrund angår ansøgere og tilbudsgivere på virksomhedsniveau. Se også kapitel 6.3.
- Side 475 -
...ophævede direktiv 93/37/EØF, artikel 24, stk. 1. fastslået, at medlemsstaterne vedrørende de økonomiske aktørers faglige kvalifikationer ikke kan fastsætte supplerende udelukkelsesgrunde.15901590. Ibidem, præmis 43, jf. 49. Domstolen har imidlertid accepteret, at medlemsstaterne kan fastsætte supplerende udelukkelsesgrunde, som forfølger andre formål:
- Side 479 -
...for så vidt angår udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1, og § 137, stk. 2, nr. 1 og 5, i vidt omfang minder om den dokumentation, der bør fremsendes og anerkendes som tilstrækkelig i relation til udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 4. Udbudslovens § 138 er anvendelig for alle forhold omfattet af udbudslovens §§ 135-137.
(...)
...der har stået for enten rådgivning eller været involveret på anden måde, at dette eventuelt i kombination med organisatoriske tiltag kan være tilstrækkeligt til, at ordregiveren hverken kan eller må udelukke den pågældende økonomiske aktør. Det er dog som nævnt ovenfor en konkret vurdering, og ordregiveren vil i denne situation have en skønsmargin.
- Side 498 -
...udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens §§ 135-137. Viser det sig så alligevel at være tilfældet for en underleverandør, skal ordregiveren kræve, at underleverandøren udskiftes, jf. udbudslovens § 177, stk. 5. Tilsvarende gælder, såfremt en underleverandør (alligevel) ikke opfylder stillede relevante krav til egnethed, jf. udbudslovens § 144, stk. 5.
- Side 509 -
Accept af ændringer hos ansøgere eller tilbudsgivere er i alle tilfælde yderligere betinget af, at der efter ændringen ikke er tale om, at ansøgeren eller tilbudsgiveren herefter burde udelukkes, jf. udbudslovens §§ 135-137, og af at stillede minimumskrav til egnethed fortsat er opfyldt, jf. udbudslovens § 147, stk. 2-3.