Bemærk, at § 227 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 227, om det har en betydning.
- Side 67 -
...stk. 1, fastsættes ydelser og tilskud til ydelser i praksissektoren, herunder ydelsernes vilkår ved overenskomst, der indgås mellem på den ene side et centralt nævn bestående af repræsentanter for regionerne, kommunerne, staten, Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RTLN), og på den anden side organisationer af sundhedspersoner, f.eks. Praktiserende
- Side 70 -
...have tilknyttet, før klinikken får ret til at lukke for tilgang af patienter. I perioden fra den 1. juli 2025 til og med den 31. december 2026 kan regionsrådet indgå aftaler om et midlertidigt tillæg, der supplerer overenskomst indgået efter sundhedslovens § 227, stk. 1, med indehaveren af et ydernummer i områder med lægemangel, jf. § 206 b, stk. 5.
- Side 71 -
...kan endvidere sælge nye ydernumre, som regionen har oprettet, og ydernumre fra eksisterende praksis, som regionsrådet har opkøbt som led i praksisplanlægningen, til læger, som vil praktisere i henhold til overenskomsten. Salg af ydernumre kan ske til læger, som allerede har et ydernummer. En læge kan eje op til tre ydernumre erhvervet på denne måde.
(...)
...kan endvidere udbyde drift af praksis vedrørende nye ydernumre, som regionsrådet har oprettet, og regionsrådet kan som led i praksisplanlægningen opkøbe eksisterende ydernumre fra læger, der har ønsket at sælge, og udbyde driften af disse. Ud over læger, der virker inden for overenskomsten, kan også andre private aktører deltage i eventuelle udbud.
- Side 72 -
...bortfaldet. Det følger af forarbejderne, at de praktiserende lægers hidtidige de facto monopol til at levere almenmedicinske ydelser efter Overenskomst om almen praksis dermed brydes.3232. FT 2024-25, tillæg A, L 212 som fremsat, s. 16. Formålet med den fri adgang til at etablere og drive regionsklinikker er at styrke lægedækningen i yderområderne.