- Side 551 -
...virksomhed på sundhedsområdet. Dette generelle tilsyn er relevant i forhold til behandlingssteder, hvor autoriserede sundhedspersoner eller personer, der arbejder på disses ansvar, udfører faglig virksomhed, som er omfattet af styrelsens individtilsyn, jf. nedenfor afsnit De behandlingssteder, som omfattes af tilsynet, er nærmere afgrænset i bekendtgø-
(...)
- Side 552 -
...udøver behandling. Dette skal ske ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden. Det er forudsat, at tilgængelige sundhedsdata inddrages i risikovurderingen af potentielle tilsynsområder, og at der tilrettelægges en årlig proces for planlægning og eksekvering af det risikobaserede tilsyn.1010. Ibid., s. 100.
(...)
...klager efter lovens § 1 og afgørelse af sådanne klager. Styrelsen for Patientklager skal efter bestemmelsens 2. pkt. videregive sagsakter og sagsoplysninger i klagesager omfattet af 1. pkt. til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med sundhedsvæsenet efter sundhedsloven og individtilsynet efter autorisationsloven (samt læringsaktiviteter).
(...)
...personer til at foretage såvel det reaktive tilsyn som det risikobaserede tilsyn, jf. sundhedslovens § 213, stk. 3. Det er forudsat, at det først og fremmest vil være sundhedsfaglige personer (primært sygeplejersker og læger, men principielt kan der også blive tale om andre faggrupper) som sagkyndige konsulenter, der bemyndiges. Det er endvidere for-
(...)
- Side 553 -
...blev opereret den 31. august 1994, fik – mens sagen verserede – udbetalt erstatning for varigt mén, svie og smerte gennem Patientforsikringen).1212. Se lov nr. 397 af 2. juni 1999 om erstatning til patienter opereret med Boneloccement før 1. juli 1992. Se endvidere U 1996.1554 H (Blødersagen) og U 1999.940 H om screening af blod for hepatitis C-virus.
- Side 555 -
...pkt., ikke indbringes for ministeren. Der er ikke, som det er tilfældet for virksomhedsindskrænkning, der påbydes i forhold til den enkelte autoriserede sundhedsperson, etableret en nem adgang til domstolskontrol, jf. autorisationslovens § 9 og foran i kapitel 4. Det påhviler derfor det pågældende behandlingssted selv at indbringe sagen for domstolene.