- Side 140 -
...Nielsen, Strafferet 1, ved Lund Madsen, 2019, s. 264 f. Ikke desto mindre spredte lignende bødeansvar sig til mange andre retsområder. Frem mod 1996, hvor de generelle regler blev indført i straffelovens §§ 25-27, fandtes over 200 særlove med bødeansvar for juridiske personer. Der var i mange henseender betydelig uklarhed om rækkevidden af ansvaret.
(...)
...25-27,337337. Også retsvidenskabelige bidrag medvirkede hertil, navnlig Vinding Kruse, Erhvervslivets kriminalitet. Studier i det objektive strafansvar, 1983. der trådte i kraft i 1996. Bestemmelserne i de mange særlove om selskabsansvar blev samtidigt lagt ind under reglerne i kapitel 5, dvs. de skulle som udgangspunkt fortolkes i overensstemmelse hermed.
Straffelovens § 26 definerer kredsen af ansvarssubjekter efter reglerne om juridiske personers ansvar. Bestemmelsen opdeler ansvarssubjekterne i to kategorier: selskaber mv. (stk. 1) og enkeltmandsvirksomheder (stk. 2):
(...)
- Side 142 -
...forarbejderne forudsættes det, at virksomheden på gerningstidspunktet beskæftiger omkring 10-20 ansatte, hvilket i praksis må betyde, at der som udgangspunkt kun bør dømmes, hvis den enkeltpersonejede virksomhed har mindst 20 ansatte på gerningstidspunktet.344344. Se lovforslag nr. 201, FT 1995-96, pkt. 3.2.a og Lund Madsen, Komm. strl. Alm. del, 2019, s. 303.
- Side 153 -
...(red.): I forskningens og formidlingens tjeneste – festskrift til professor Lars Bo Langsted, 2018, s. 290 f. Proportionalitetsproblemer kan også opstå i forbindelse med selskaber, hvis der rejses tiltale mod både enkeltpersoner og selskaber (navnlig ved interessentskaber), der ejes helt eller delvis af de pågældende enkeltpersoner. Problemet opstår,